A 3D nyomtatás 2019-ben legkitapinthatóbban az alkalmazási területeken fejlődött tovább. Ezeken a területeken figyelhetjük meg legegyértelműbben a technológia hasznosulásának módszereit, hogy milyen előnyökkel járnak, mennyire hasznosak a való-világbeli alkalmazások.
A megelőző évekhez hasonlóan, a legjobban bejáratott alkalmazási szektorokban, a gépjármű- és a légiiparban, valamint az egészségügyben a 3DP 2019-ben is szárnyalt.
Az egyik legszebb eredmény az SLM Solutions és a légjárműipari brit Orbex közös munkája, az eddigi legnagyobb egydarabos rakétamotor nemcsak azért jelentős vívmány, mert a Guinness Rekordok Könyvébe kívánkozik, hanem ergonómiai és gazdasági szempontból is: 20 százalékkal hatékonyabb, és 30 százalékkal könnyebb, mint a hagyományos gyártóeljárásokkal előállított más rakétamotorok.
Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) és az amerikai Szövetségi Repülési Hivatal (FAA) közös workshopja kettős célt szolgált: egyrészt érzékeltette az AM (additive manufacturing) szakterületi jelentőségét, másrészt megmutatta, hogy mennyire fontos a légjárműipari szabványok kialakítása. (Fontos változás, hogy 2019 folyamán sokkal többször esett szó szabványokról, mint a megelőző években.)
A közlekedéshez kapcsolódik, hogy a 3DP szempontjából két későbbi „befogadó” szektorban, a szállításban és a hajózásban, különösen az utóbbiban a technológia felkavarta a korábbi állóvizet. Elsősorban az bizonyosodott (immár sokadszor) be, hogy a 3D nyomtatás mennyire hasznos és előnyös a pót- illetve cserealkatrész-gyártásban, darabok igény szerinti (on-demand) elkészítésében.
A közeljövő egyik fontos kérdése lehet, hogy raktározás vagy additív gyártás? A fizikai raktárak megszüntetésével jelentős kiadásoknak vethetünk véget, bár egyelőre úgy tűnik, a kettő szintézise, egyfajta hibrid megoldás uralhatja a közeljövőt.
A Stratasys és az Angel Trains úttörő munkát végzett: ők jegyzik a brit utasszállító vonatok első nyomtatott alkatrészét. A vállalatok, intézmények és kutatóintézetek nemzetközi hálózata, a németországi székhelyű Mobility Goes Additive (MGA) pedig bejelentette az első biztonsági szempontból hitelesített printelt vasút-részt.
Hajózásban az amerikai Newport News nevéhez köthető egy fontos újdonság, az első fémnyomtatással készült repülőgép-anyahajó alkatrész. A rotterdami kikötőben szintén folynak fejlett 3DP megoldásokat használó munkák, illetve egy másik kikötőben, Szingapúrban a német thyssenkrupp TechCenter egyik printelt komponense megkapta a legmagasabb szintű tanúsítványokat, bizonyítva, hogy a 3DP-ben ezen a területen is komoly potenciál rejlik.
Az olaj- és gáziparban, és általánosságban az egész energiaszektorban folyamatos a fejlődés, az olasz Aidro Hydraulics eszközgyártó stratégiai partnerégre lépett az ipari nyomtatás egyik főszereplőjével, az EOS-szal. Egy felmérés alapján a szakterületi hardver-lehetőségek (számszerűsítve) meghaladják az 1 milliárd dollárt.
Az autó- és gépjárműiparban egyrészt nő a speciális szuperautók és motorok, másrészt a nagyvolumenű gyártás iránti igény. A Ford, a Daimler, az Audi és a Volkswagen élénken részt vesznek a fejlesztésekben, a luxusautóiról híres Lamborghini pedig nagyobb mennyiségben történő gyártásra adoptálta a Carbon 3DP technológiáját.
Fogyasztói oldalról, változatlanul a cipőipar az első, az Adidas és társai talpakat, betéteket stb. printelnek tetszetős új lábbelijeikhez. A kerékpár-szegmens szintén erős, ráadásul a Carbon ott is megjelent.
Az egészségügyben a fogászat mellett az orvosimodell-készítés vált a leggyakoribb 3DP alkalmazássá. A kapcsolódó bionyomtatás ha lassan is, de kezdi levetni magáról a „kísérleti”, „laboratóriumi” címkéket. A technika népszerűségét mindenképpen növeli, hogy már a világűrben, mikrogravitációs környezetben is alkalmazták.