A medicina és a repülőgyártás mellett a járműipar a 3D nyomtatás egyik legdinamikusabban fejlődő indusztriális alkalmazásainak egyike. Még mindig a prototípuskészítés az elsőszámú felhasználás, de már alkatrészeket is jócskán alkotnak fém- és más professzionális gépekkel. Nem véletlen, hogy a nagy gyártók is egyre komolyabb érdeklődést mutatnak a 3DP iránt, akárcsak az sem, hogy az iparág egyik óriásánál a napokban bekövetkezett változások szintén az additív gyártás elterjedését hivatottak felgyorsítani.
Az ipar 4.0 területén már most jól pozícionált Ford ugyanis korábbi Intelligens Mobilitás részlegének 62 éves vezetőjével, Jim Hackettel helyettesítette a nyugdíjba vonuló Mark Fields vezérigazgatót. Hackett előtte a bútor- és enteriőrtervező Steelcase-t is igazgatta. A cég előtt egyáltalán nem volt idegen a 3DP, ugyanis az MIT-vel együttműködve kísérletezett a „gyors folyékony nyomtatással”: anyagok, például gumi formájának gélben való kialakításában, és a kialakított forma megszilárdításában.
Az előzmények alapján az új CEO személye valószínűsíti a fejlett technológiák, köztük a 3DP jelenleginél is nagyobb mértékű használatát. Ezekbe a technológiákba 4,5 milliárd dollárt fektettek.
Hackett egy friss nyilatkozatban a mainál is dinamikusabb és izgalmasabb Fordot ígért, és a szokásos közhelyek – „modernizálás”, „áramvonalasabb kivitelezés”, „eleget tenni a jövő kihívásainak” – mellett egyértelműsítette ezirányú szándékait, csúcstechnológiák iránti elkötelezettségét. (A CSO mellett egyébként más fontos pozíciókba is kerültek új vezetők.)
A michigani Dearborn székhelyű globális nagyvállalat, teljes nevén Ford Motor Company 62 üzemet működtet, 202 ezer személyt alkalmaz világszerte, és a 3D nyomtatást az autótervezés és alkatrészgyártás fontos jövőbeli szereplőjének látja. A személycserékkel a „felbukkanó lehetőségek hasznosításának stratégiai váltását” célozzák meg, magyarán jobban ki akarják használni a legújabb technológiák előnyeit, és persze jobban fel is akarnak készülni az infokommunikációs megoldásokban jócskán előttük járó cégekkel, mint például a Teslával szembeni versenyre.
A mobilrészlegnél az önvezető autókat is alaposabban megismerő Hackett a 3D nyomtatás mellett a big datát, mesterséges intelligenciát és a robotikát emelte ki a cég által fokozott mértékben használandó high tech megoldások közül. A Tesla, a Google stb. valóban előttük járnak az IT-ben, önvezető autók terén az előrejelzések viszont a Fordban és más hagyományos autógyártókban látják a leendő nyerteseket.
A 3D nyomtatás komolyabb használatát a Stratasys tavaly bemutatott Infinite-Build csúcskategóriás gépének többhónapos tesztelésével alapozták meg. Bonyolult és nagyméretű eszközöket, felszerelési tárgyakat és alkatrészeket nyomtattak vele. A 3D nyomtatással történő belsőmodul-gyártást szintén vizsgálták, és kiderült, hogy kivitelezhető. Mindezek mellett a prototípuskészítői és a tervezői fázis lerövidülése is az additív gyártótechnológiának köszönhető.