Az additív gyártás autóipari alkalmazása nem új, a szektorban évek óta, egyre eredményesebben használják a technológiát. Eleinte azonban főként a karosszériára, alvázra, külső részekre, illetve cserélhető alkatrészekre, kiegészítőkre gondoltak vele.
A járművek egyik legfontosabb részét, az ülést szisztematikusan kihagyták a 3DP tervekből, pedig ha az ergonomikus, „felhasználóbarát”, mindenki szívesebben tartózkodik az autóban.
A nagyméretű 3D nyomtatás terjedésével bővülnek a lehetőségek, ezek egyike a Lélegezz Koncept. Az ötleten a Braunschweigi Művészeti Egyetem, az Audi és a 3DP e mérettartományára specializálódott BigRep dolgozik közösen.
Abból indultak ki, hogy a jövő autója több mint egy egyszerű gép. Ha az ülés reagál, válaszol a cselekvéseinkre, akkor úgy viselkedik, mint egy élő, lélegző organizmus, harmóniában a vezetővel.
Az Audi már 2017-ben tanulmányozta a lehetőséget. A Klara projekttel reszponzív autót akartak létrehozni, egy olyan járművet, amely mintha lélegezne. 2017-tel ellentétben, most viszont már a 3D nyomtató is gyártó- és nemcsak prototípuskészítő eszköz, tehát korábban elképzelhetetlen formák hozhatók létre vele.
A fejlesztők, az egyetem tíz diákja, innovatív algoritmikus és parametrikus alapokból indultak ki, majd a BigRep technológiát úgy alakították át, hogy megvalósítsák vele az ülés prototípusát. Az egy köbméter mennyiséget nyomtató BigRep ONE géppel lényegében életnagyságú, egy az egybeni prototípust, organikus formájú ülést printeltek.
A nyomtatott szerkezetből és harmincnyolc egyedi, aktív alkatrészből álló ülés tapintásra és vizuálisan is a lélegzés élményét kelti. A piros színű aktív alkatrészek az ülés változó vezetési feltételekre adott reakciós lehetőségeit hivatottak növelni. Elsődlegesen arra törekedtek, hogy a felhasználó, például a sofőr érezze: azonosul az animált üléssel.
Nagyformátumú 3D nyomtatás nélkül nem lett volna lehetőség rá. A nagy szerkezeteteket egy darabban printelték, jelentősen lecsökkentve az összeszerelés idejét és költségeit.
A projekt szépen szemlélteti a fejlett additív gyártásban lévő kiaknázatlan autóipari lehetőségeket.