A New York állambeli (East Aurora) Moog repülőgép-alkatrészgyártó a blokkláncot (blockchain) és a 3D nyomtatást összekombinálva, gyorsítaná fel több napról, esetleg hetekről néhány órára a hibás alkatrészek kicserélését.
Az agyonszabályozott terület a lassúságáról ismert, ami nem meglepő, hiszen minden eladáshoz az amerikai Szövetségi Repülési Hivatal és más ügynökségek engedélye kell.
A cég a két gyorsan fejlődő és népszerű technológia szintézisével demonstrálni akarja, mennyire alkalmasak repülő-alkatrészeknek újfajta digitális piacteret találni.
Ami a 3D nyomtatást illeti, a digitális raktározás ötlete nem új, de még mindig gazdaságos: a fájlokként tárolt részek csak szükség esetén válnak fizikai tárgyakká, és így nem foglalják a helyet. A blokklánc miatt pedig nincs szükség papírmunkára, a vásárló lokalizálja az óhajtott darabot, és azonnal ki is fizeti.
A kb. 13 ezer személyt alkalmazó Moog tavaly 2,9 milliárd dollár bevételt könyvelt el. Mindkét megoldást idén tesztelték, egy légitársaság alkatrészt rendelt egy repülőgépnek, a gép még a légtérben tartózkodott, de mihelyst leszállt, be is szerelték a megrendelt darabot.
A teszten résztvevő, Aucklandből Los Angelesbe tartó Air New Zealand a Moog VeriPart blokklánc-rendszerét használta, a Boeing 777-300 ülésbe beépített képernyőjének védőrészét kellett kicserélni. A blokkláncot használva az új-zélandi karbantartó csapat repülőgép-karbantartási szolgáltatásokat (is) nyújtó szingapúri cégtől rendelte meg a rész tervrajtát tartalmazó digitális fájlt.
A rendelést a Moog Microsoft Azure felhőszolgáltatása által hosztolt blokklánc-rendszerén hitelesítették, majd a Moog Los Angelesi printerén kinyomtatták, és onnan szállították a helyszínre.
Egy ilyen folyamat, hagyományos esetben hetekig tartana, de a 3D nyomtatás és a blokklánc radikális változást hozott. A kettő összekapcsolása nagyon új elképzelés, és a blokklánc nemcsak a digitális főkönyvet osztja meg, hanem a felhasznált anyagokról is szolgáltat információt, azaz a rendelés menet közben módosítható.
A General Electric által is használt Microsoft Azure mellett a Honeywell hozott még létre blokklánc alapú online piacteret repülőgép-alkatrészekhez. Az igazi kihívást azonban teljesen decentralizált (sokkal függetlenebb és egyszerűbb) változat létrehozása jelentené.