Sportfelszerelések gyártásában egyre több szerep jut a csúcstechnológiáknak, köztük természetesen a 3D nyomtatásnak is. A gyártócégek folyamatosan keresik az innovatív megoldásokat, hogy miként lehetne növelni például a versenykerékpárok teljesítményét. Nem véletlen, hogy a bicikligyártásban már kifejezetten népszerű a 3DP.
A Pinarello BOLIDE F HR 3D-jén, a világ leggyorsabb biciklijén vannak printelt részek. A Mythos és az IXO fémnyomtatással készített új kormányszára, az Elix 2022 elején jelent meg a piacon.
A holland Kú Cycle kiváló teljesítményre képes, kerékpárosokhoz tökéletesen passzoló bringát tervezett. A műanyag-megoldásairól ismert QDP és a sportcuccok printelésében óriási tapasztalattal rendelkező Carbon közreműködésével készítették el a triatlonosoknak szánt, személyre szabható Kú TF1 modellt.
A Carbon printelt már baseball-kesztyűt, jéghoki sisakbélést, legismertebb darabja az Adidas Futurecraft 4D cipője. Nem véletlenül esett rájuk a QDP választása, hogy a kaliforniai cég gyártsa le a Kú TF1-et. Már csak azért sem, mert technológiájuk gyorsabb, és az előállítási költségek alacsonyabbak, mintha hagyományos eljárásokat alkalmaznának. Ráadásul a QDP a Carbon Design Engine szoftverével tartós rácsszerkezeteket tudott kidolgozni.
Az eredeti tervhez végig ragaszkodtak – a kerékpárnak személyre szabottnak kell lennie, növelje a sportoló kényelemszintjét és természetesen a teljesítményét is.
Ennek megfelelően a kézfogantyúra és a könyöklőre összpontosítottak. Ezeket merevre kellett kidolgozniuk, hogy a jármű feletti kontrollt és a kényelmet is garantálják. Több teszt után a Carbon a követelményeknek nemcsak megfelelő, hanem a verejtékkel szemben is ellenálló EPU 41 anyagát választották. Utóbbi versenybiciklik kialakításánál nagyon fontos szempont.
A sebességváltó viszont EPX 82-ből készült. Fejlesztés közben a QDP folyamatos kapcsolatban állt az ügyfelekkel, visszajelzéseik alapján próbálták a lehető legakkurátusabbra kidolgozni a bringát. A prototípus hónapok helyett egy hónap alatt készült el, a gyártási költségekről viszont nincs adat, de nyilvánvaló, hogy a 3D nyomtatás csökkentette a kiadásokat.
A kerékpárt több versenyző kipróbálta, visszajelzéseik pozitívak. A következő egy-másfél évben a Kú Cycle ötszáz és ezer közötti TF1 gyártását tervezi.