Az adidas, a Reebok, a New Balance és több más mamutvállalat részben 3D nyomtatással készíti a cipőit. Természetesen mások is, köztük a portlandi (Oregon) HILOS szintén igyekeznek kihasználni a technológia előnyeit.
A 2019-ben alapított startup teljes egészében újrahasznosított anyagból létrehozott – és persze printelt – cipősarkaival vált ismertté.
Csak rendelésre dolgoznak.
Meg akarják változtatni a gyártást, kizárólag olyan termékeket és akkor állítanak elő, amelyekre és amikor tényleg szükség van, az elhasznált darabok pedig visszaszolgáltathatók – nagyjából ennyi az ars poeticájuk. Egyértelműen a kívánság szerinti (on-demand) gyártásban gondolkoznak, és mivel a tervezői szabadság és az anyagválaszték a 3D nyomtatásban a legnagyobb, valamint az újrahasznosítási lehetőségek is folyamatosan bővülnek, adta magát a technológia.
A 3DP nagy előnye, hogy a hagyományos gyártással ellentétben, egyencuccok helyett a cipőiparban is egyedire kialakítható, személyre szabott darabok nyomtathatók. A kényelmetlen régieket váltó új anyagok használata és a gyorsaság szintén komoly előnyök. A szektoron belüli 12-15 hónapos átlaggal ellentétben, egy-egy új termék akár két hét alatt piacra dobható. A méret- és a stílusopciók szintén nagyobbak, a nyomtatott cipők jobban passzolnak viselőik lábára.
Elias Stahl társalapító-vezérigazgató a tervezésben, a kényelemben, a tartósságban és a fenntarthatóságban látja a HILOS nyomtatott cipői és a hagyományos eljárásokkal készült lábbelik közötti legszignifikánsabb különbségeket.
Szelektív lézeres szinterezéssel dolgoznak, a TPU (termoplasztikus poliuretán) a preferált anyaguk. Azért esett rá a választás, mert egyszerre erős, masszív és rugalmas, és persze nagyon megy lábbelikhez.