A 3DP egyik leglátványosabb és legkülönlegesebb alkalmazási területe az egyelőre még mindig inkább kuriózumnak, semmint bevált módszernek számító, meglehetősen széles spektrumot lefedő ételnyomtatás.
A Harvard Business School diákja, Tom M „3D nyomtatott tészta – vannak-e határai a 3D ételnyomtatás előnyeinek?” címmel publikált tanulmányt a témakörről.
Tény, hogy módunkban áll élelmiszereket nyomtatni, és fel is kapjuk a fejünket, ha printelt kajákról hallunk. Kérdés azonban, hogy szükségünk van-e rá?
Rom M a terület sok aspektusát vizsgálja. A technológia kritikus szektorokra, például a légjármű-iparra és az egészségügyre gyakorolt hatását vizsgálva, egyértelmű, hogy az élelmiszergyártásban viszonylag új jelenségről van szó.
Csakhogy a jelenség trenddé válik, és a mai statisztikákból extrapolálva, évi 40 százalékos növekedéssel, 2023-ra 500 millió dolláros piac alakulhat ki. A terület szerteágazó, a fine diningtól a nagyüzemi tésztagyártásig sok ételfajtára kiterjed, az viszont máris egyértelmű, hogy az exponenciálisnövekedéssel párhuzamosan, exponenciálisan növekvő tempóban spórolunk meg időt és pénzt.
„Az olyan alkalmazásokban, mint a csokik és a tészták, 3D nyomtatással egyedi formák és szerkezetek dolgozhatók ki, amiket az előre megtervezett formulák rétegről rétegre történő megvalósításával érünk el” – nyilatkozta Tom.
A Barilla tésztagyártó évek óta foglalkozik a technológiával. Újításába a fogyasztókat is bevonja, miközben személyre szabott és gluténmentes ételekkel is kísérletezik. Tom M szerint megsüvegelendők, hosszútávú értékeket teremtenek az ilyen próbálkozások.
A világ népességszámának és a társadalmi egyenlőtlenségek növekedésével minden területen a fenntarthatóság lett az egyik legfőbb szempont. A tömeges szintű személyre szabásra alkalmas 3DP főszereplő lehet az elv megvalósításában.
Tom M további teszteket emleget, és a 3DP alkalmazására bíztatja a Barillához hasonló cégeket.