Több kerékpárt készítettek már 3D nyomtatással, a technológia a bicikliket is megújítja. A 3DP azért is előnyös, mert egyes különleges és bonyolult formák öntéssel vagy más hagyományos, sokszor részben manuális módszerrel kivitelezhetetlenek. A 3DP tette lehetővé kábeleket elrejtő és egyben a váz tömegét csökkentő belső részek kidolgozását is.
Aligha véletlen, hogy az első részben printelt darabokat Hollandiában jegyezték, de természetesen mások is alkalmazzák az additív megoldásokat.
Egyikük a szilícium-völgyi Arevo felismerte a 3D nyomtatás óriási lehetőségeit a kerékpár-készítésben. Robotizált gyártóplatformjukon ők állították elő a világ első elemekkel segített, minden terepre alkalmas nyomtatott biciklijét, szénrost-alapú vázzal.
Az eBike fejlesztése bebizonyította, hogy jócskán lerövidíthető a váz hagyományosan sokáig tartó kidolgozása.
A cég összeállt a különleges darabokat készítő Franco Bicycles-szel, és a mai printelt kerékpárokkal ellentétben, a világ első egyetlen darabban nyomtatott, szénszálas vázú eBike-ján, az eBike új szériájának első darabján (Emery ONE eBike) dolgoznak.
A vázat az Arevo nagyteljesítményű biciklik számára mérceként szolgáló technológiája (az Arevo DNA AM) teszi különlegessé. A szénrost folyamatos elhelyezésével korábban soha nem látott szerkezeti integritás és stabilitás valósítható meg. Elérték, hogy a tervezéstől a végtermékig tartó eddig másfél éves folyamat néhány napra redukálódott, amellyel értelemszerűen a fejlesztési, előállítási költségek is drasztikusan csökkentek.
Az Arevo új létesítményében készült váz több szempontból is megújíthatja a kerékpárgyártást.
Egyrészt a módszerrel kivitelezhető a sorozatgyártás, a 3D nyomtatással, termoplasztikus anyagokból létrehozott kompozit összetételű részek az eddigi matériákkal összehasonlítva, keményebbek, tartósabbak és újrahasznosíthatók, míg azok nem.
A fáradságos manuális munkafolyamatot teljesen automatizált gyártási modell helyettesíti.
3DP-vel helyileg is készíthető kerékpár, így a lokális gyártók pozíciói megerősödhetnek, függetlenebbé válhatnak a területet eddig meghatározó, uraló nagy márkáktól.
Digitális technológiával nő a tervezői szabadság, bővülnek a lehetőségek, immáron teljesen személyre szabott, kívánság szerinti (on demand) biciklik is fejleszthetők.
„Az első kompozitalapú additív gyártással készült kerékpárral, az Emery ONE bevezetésével elkezdődött a globális kompozitalapú bicikligyártás átalakulása” – magyarázza Hemant Bheda, az Arevo társalapítója, elnöke.