A Volkswagen I.D.R elektromos versenyautó prototípusa nyerte a Coloradóban 1916 óta megrendezésre kerülő autós „hegymászó” megmérettetés, a PPHC (Pikes Peak International Hill Climb) idei kiadásának „négykerekes korlátlan, alternatív üzemanyag” szekcióját.
Ebbe a kategóriába bármi belefér, lényeg, hogy a járgány megfeleljen a szigorú biztonsági előírásoknak.
A Volkswagen járműve nemcsak megfelelt, hanem meg is döntötte a Peugeot 208 T16 2013-as csúcsát. A kocsit vezető négyszeres PPIHC-győztes Romain Dumas 8:13.878-at ment (7:57.148 volt a Peugeot ideje). Elektromos autó kategóriában szintén jeleskedett, a Tesla 2016-os rekordját adta át a múltnak.
A mérnököknek nem volt egyszerű dolguk, mert nyolc hónap alatt kellett elkészülniük a „verseny a felhőkben” rendezvényre. 3D nyomtatással sok időt spóroltak meg.
„A szélcsatorna modellhez kb. 2 ezer részt printeltünk, időnként több gép működött egyszerre” – emlékezik Benjamin Ahrenholz, a Volkswagen Motorsport Számítások/Szimulációk csoportjának feje.
A létfontosságú tesztekhez az autó felére kicsinyített mását használták, és az eredmények alapján döntöttek az aerodinamikai szempontból legjobb megoldás mellett, valamint a jármű tömegét is csökkentették.
Ezekkel az előmunkálatokkal a prototípuskészítés is azért jött ki olcsóbban, mert fröccsöntés helyett 3D nyomtatást használtak. A printelt részek a végső modell kiegészítő komponensei, például tokok kábelekhez és kapcsolókhoz.
A munkában, különösen a virtuális teszteknél oroszlánrészt vállalt az additív gyártásban rendkívül tevékeny, szimulációs szoftvereket fejlesztő ANSSYS. A Volkswagennel együtt sikeresen kialakították a jármű csúcsidejét megalapozó energiakezelést, elektromos meghajtást és aerodinamikát. Az egész projekt alatt többszáz vázkonfigurációt próbáltak ki, teszteltek le.
„A siker Dumas világklasszis vezetése, a Volkswagen úttörő terve és a mi iparvezető megoldásaink együttes eredménye” – magyarázza Shane Ermswiller, az ANSSYS alelnöke.