Az MIT Önösszeszerelő Laboratóriumát vezető Skylar Tibbits 2013-ban találta ki 4D nyomtatás kifejezést, amely lényegében a három dimenzió kiegészítése a negyedikkel, az idővel, és lehetővé teszi alakjukra, méretükre stb. „emlékező” tárgyak printelését.
A labor jelenleg a BMW-vel dolgozik közösen, együttműködésük részleteiről a napokban számoltak be.
A saját fejlesztésű gyors folyadékprintelésen (Rapid Liquid Printing, RLP) alapuló projekt neve Folyékony Nyomtatott Pneumatika (Liquid Printed Pneumatics, LPP), a technika jelen esetben pedig a bármilyen méret és forma felvételére képes következőgenerációs autóbelsők fejlesztésére vonatkozik. (A görög pneuma „lélegzés”, „levegő” és a kinematika „mozgás”, „mozgatás” szavakat összevonó pneumatika sűrített levegő energiájával létrehozott mozgást jelent.)
A szilikontartályban kivitelezett RLP-t a brit Steelcase bútor és lakberendező céggel közös 2017-es munka közben találták ki. A jelenlegi 3DP technikák gyorsaságát, méretét és anyagválasztását hivatott újabb dimenziókkal bővíteni.
A tartályban tűszerű fúvóka folyamatosan fecskendezi az UV hatására megszilárduló folyadékot, „tintát.” A nyomtatott folyékony részen végzett utómunkálatok viszonylag egyszerűek, mert csak a szilikon segédanyagot kell eltávolítani róla.
Az LPP az RLP továbbgondolása, és az első olyan felfújható nyomatokat eredményezi, amelyek szinte bármilyen formává és funkcióra bővíthetők, átalakíthatók. 4D printeléssel létrehozott objektumokhoz hasonlóan tervezéskor ezeket a nyomatokat is úgy programozzák, hogy különféle külső fizikai hatásokra, például ha levegővel megtöltik őket, felvegyék az óhajtott formát.
A terv módosításával a rugalmasság és a merevség kívánság szerinti szintjei érhetők el.
Az LPP egyelőre inkább csak elmélet, de az autóipar fejlődésével könnyen elképzelhető, hogyan alkalmazzák a jövő járműveire. Sokak szerint egyébként is elkerülhetetlen a terület forradalmasítása, és ha a forradalom valóban megtörténik, az autóbelső-terek sokkal változatosabbak, alakíthatóbbak lesznek, mint ma. Mobil életterekké válnak.
A labor új technikájával például növelhető a sofőr és az utasok kényelme, és a légzsákok is újratervezhetők.