3D nyomtatótechnológiákkal több őslénytani problémát oldottak már meg, 3DP és a dinoszauruszok egyre gyakrabban kerülnek „közös platformra.” Legutóbb egy holland múzeumban állítottak ki egy printelt ősállatot.
A 3D szkennelési szolgáltatásokat nyújtó 4Visualization Artec 3D szkenner- és Ultimaker 3D nyomtatótechnológiával hatékonyan besegített a valaha talált harmadik legteljesebb Tirannoszaurusz tex (T. Rex) csontvázának rekonstruálásába. A hiányzó részeket 3D megoldásoknak köszönhetően sikerült pótolniuk. Az Artec szkennereket és az Ultimaker nyomtatókat Magyarországon a FreeDee Printing Solutions forgalmazza.
A legalább 66 millió éves kövület rekonstruálásáról egy leideni múzeum, a Természetes Biodiverzitás Központ döntött, amikor elhatározták egy új kiállító terem megnyitását, amellyel évi 300 ezer látogatójukat 400 ezerre kívánták növelni. A növekedést egészen egyedi látvánnyal kívánták elérni, és így esett a választásuk a Jura-kor rettegett őshüllőjére.
A dinoszaurusz csontjaira egy amatőr paleontológus bukkant rá Montanában, 2013 májusában. Helyi szakértők megállapították, hogy T. Rexről van szó. A holland központ tudomására jutott a hír, gyorsan el is nevezték Trixnek, speciális módon tisztelegve a trónról abban az évben lemondó Beatrix királynő előtt. Csakhogy Trix maradványainak 20-25 százaléka hiányzott.
Az összes nagyobb csont megvolt, a kőzet minőségét a világon a legjobbnak tartották, úgyhogy eldöntötték, hogy Trix lesz a központ attrakciója, majd felvették a kapcsolatot Valentin Vanhecke-vel, a 4Visualization alapítójával. Az ő cégének kellett a hiányzó csontokkal kiegészíteni a vázat, amihez jelentősen támaszkodtak optikai 3D szkennelésre.
Mindent az Artec Eva szkennerrel végeztek el. Vanhecke kétszer elutazott a dél-dakotai Black Hill Intézetbe, ahol Trix csontjait előkészítették a szkennelésre. Kisebb csontokkal ugyan adódtak problémák – két hétig szkennelték őket, míg a kőzetet csak egy napig –, de az utómunkálatoknál mindent helyre tettek. Vanhecke elmondta, hogy olyan volt, mintha egy 200 darabos puzzle-t kellett volna kiraknia.
A csontok összeillesztésében az Artec Studio 11 szoftver segítette, és az Autodesk Meshmixer szintén komoly szolgálatokat tett.
„Ha hiányzott egy csont, például a lábaknál vagy a gerinc egyes részein, más minták öntvényeit használtam. A jobb láb teljes volt, a bal viszont hiányzott, és így Trix két jobb lábbal jár” – magyarázza Vanhecke.
Következő lépésben a csontokat Ultimaker gépeken kinyomtatták, majd ki kellett találni, hogy a darabokat hogyan rakják össze az eltervezett módon. Újabb nagyfelbontású szkenek következtek, és a „kirakós játék” a 13 méter hosszú Trix mérete miatt igencsak bonyolultnak tűnt.
A fájlok méretén csökkenteni kellett, hogy mezei számítógépekre is fel lehessen tölteni őket. A munkáról egyébként a holland televízió is készített anyagot (Expedite T. Rex), és a Sketchfab 4Visualization oldalán is megtekinthető.
Trixet a Központban 2016. szeptember és 2017. június között közel 300 ezren látták, azóta különböző európai múzeumokban mutatták be, és hamarosan Kínában „turnézik.” 2019-ben tér vissza Leidenbe, ahol külön kiállítótermet kap.