A 3D nyomtatás 2016-ban különösen három területen ért el komoly eredményeket: bioprinting, ipari alkalmazások és oktatás.
Mi lesz 2017-ben, folytatódnak-e a trendek?
Az elmúlt év egyik legnagyobb szenzációjának a harvardi „3D printelt vese egy chipen” számított. Idén újabb nyomtatott implantátumokra, szövetekre, a szövetek élő dolgokkal való összekombinálására számíthatunk. Vénák után, funkciókat, például szívverést megvalósító, vagy formáját mindig megtartó, rugalmas szöveteket várhatunk.
Egyre több ország, nemzetközi szervezet, cég ismeri fel a technológia oktatási potenciálját, és vezetik be az iskolákban. Idén különösen az Egyesült Államokban és Ausztráliában gondosabban kidolgozott tantervek várhatók. Elsősorban azért ebben a két országban, mert mindkét kormány 3DP kezdeményezéseket vezetett be az oktatásban.
Ezzel szemben például az Egyesült Királyság hátrányban van, a 3D nyomtatás nehezebben jut el az osztálytermekbe. 2017-ben ott is és más európai államokban is előrelépés történhet, amelynek különösen a Minecraft és más hasonló projektek adhatnak komoly lökést. Az sem elképzelhetetlen, hogy a Minecraft köré speciális 3DP programot, játékot fejlesztenek.
Magyarországon a legnagyobb ilyen irányú kezdeményezést a FreeDee indította el 2016 elején 3DTech az Iskolákban néven. A 3D nyomtatás kreatív iskolai felhasználásának terjedését célzó program már több mint 20 iskolát szerelt fel szponzorokon keresztül 3D nyomtatóval, többszáz tanárt megismertetett a technológia alapjaival és elérte, hogy a kormány Digitális Oktatási Stratégiájának is része legyen a 3D nyomtatás, így akár itthon is az elsők között kerülhet az oktatásban teljeskörű adaptálásra a technológia.