Additív gyártórendszerek csak körülményesen tudnak előállítani kompozit (két különféle anyagból álló) részeket. Az alapanyagot számtalan morfológiájú második fázissal, rövid vagy hosszú szálakkal, részecskékkel erősítik. A jelenlegi technológiákkal a szálas megerősítés viszont nem folytonos. A 3D nyomtatás alkalmazása pontosan ezért korlátozott olyan területeken, mint például a repülőgép-, versenyautó-gyártás, robotika, medicina stb.
A kompozit-specialista Nathan Armstrong, a Kestrel biokompozit autót gyártó Motive Industries alapító-igazgatója – aki egyébként 1995 óta foglalkozik 3D nyomtatással és Kaliforniában van egy 3D printing cége is – nemrég jelentette be: folytonos szálmegerősítést biztosító technológián dolgozik. A technológia szabadalmaztatott folyamaton alapul, szénszállal erősített hőre lágyuló szálakat használ egy hattengelyes nyomtató „szabad terében”, lehetővé téve az eddig kivitelezhetetlen folytonosságot, többféle részekből álló komplex szerkezeteket. Szálak menet közbeni szövését, varrását kiegészítő fejek biztosítanák.
Ugyan még csak fejlesztik, de Armstrong szerint a technológia alapvetően változtathatja meg bonyolult szerkezetű kompozitrészek gyártását. A felhasználók tervein Armstrong „visszacsatolásos” szoftvere dolgozik, iteratív módon számolja ki 3D nyomtatókra a szálelhelyezés optimalizálását. Eredmény: teljes egészében kimarad a hagyományos mérnöki tervezés folyamata, a jó minőségű darabok anyagveszteség nélkül printelhetők.
A kombinált tervező/3D printing rendszer három-öt éven belül kerülhet piacra. Armstrong jelenleg szoftveres és anyagi támogatást keres a projekthez.