3D nyomtatás nélkül egyre több iparágat azért nehéz ma már elképzelni, mert additív technológiákkal, a rugalmas tervek mellett, olcsóbb, gyorsabb és fenntarthatóbb a gyártás. A hajóipar is e területek közé tartozik.
A rotterdami kikötő egy új rakpartjánál telepítették a világ első nyomtatott acél hajócövekjeit, egész pontosan egy tizenkettes sorozat első hat darabját. A nyomatok a kikötői hatóság az infrastruktúrát megújítani hivatott programjához kapcsolódnak. A programmal a gyártás fenntarthatóságát akarják növelni, a rakpartoknál lévő új eszközök előállítását az innováció és a digitalizáció határozza meg.
A cövekek a kikötői hatóság és a helyi fémnyomtatás-specialista RAMLAB együttműködésének gyümölcsei. Nem ez az első közös munkájuk, korábban hajtócsavarokat és más alkatrészeket nyomtattak együtt.
A hajócövekeket hagyományosan acélöntéssel készítik. 3D nyomtatással felgyorsul, és a helyszínhez közelebb valósítható meg a gyártás. Ez a két tény önmagában növeli a fenntarthatóságot.
A tesztekből kiderült, hogy a printelt acél hajócövekek minősége legalább annyira jó, mint az öntötteké. A jövőben az eredeti formákat újratervezhetik, hogy a kész termékek még erősebbek és tartósabbak legyenek.
A kikötő a gyártóipari innovációt támogató RDM Rotterdam inkubátornak is otthont ad. A létesítményben diákok, üzleti közösségek és tudósok dolgoznak a jövőn. Szükség is van a megújulásra, amelyben a 3D nyomtatás fontos szerepet játszik.
A RAMLAB az RDM létesítményében drótíves additív gyártótechnikával (wire arc additive manufacturing, WAAM) printelte a hajócövekeket. A rétegek egymásra rakásánál robotok végezték a hegesztőmunkát.
„3D nyomtatással lehetővé válik a helyi és kívánság szerinti gyártás. 2017-ben készítettük el a világ első hitelesített nyomtatott hajtócsavarját. Az idei hajócövekek hasznos tesztül szolgáltak arra, hogy kisszériás termékek, az öntéssel és az alkatrészek Kínából történő importjával összehasonlítva, gyorsabban előállíthatók 3D nyomtatással” – jelentette ki Vincent Wegener, a RAMLAB egyik vezetője.