Az Egyesült Államok haditengerészete, egész pontosan a tengeri rendszerek parancsnoksága (NAVSEA) jóváhagyta és engedélyezi az első 3D nyomtatott alkatrész, egy leeresztő szűrönyílás (DSO) szerelvény prototípusának felszerelését az USS Harry S. Truman (CVN 75) hadihajón.
A nyomat komoly előrelépés, bővülnek a haditengerészet lehetőségei, egyre több rész készülhet viszonylag olcsón, ugyanakkor speciális óhajok, kívánság szerint (on demand), és nem utolsósorban időben befejezik a munkákat.
A NAVSEA a legnagyobb az USA hadihajókat és tengeralattjárókat irányító, építő, vásárló és karbantartó öt rendszere közül. Új technológiák, köztük az additív gyártás integrálásával igyekeznek minél korszerűbb megoldásokat találni.
A parancsnokság többek között szerkezeteket stabilizáló kereteket és vázakat megerősítő összekötő csavaros eszközt, az F-35-ös lopakodó leszállásnál használt ajtajának alkatrészeit, a haditengerészet légierejének személyzete által viselt oxigénmaszkok szelepeit nyomtatták.
A haditengerészet beszállítója, a műanyagok feldolgozásában, printelésében komoly tapasztalattal rendelkező Huntington Ingalls Industries – Newport News Shipbuilding (HII-NNS) javasolta a fém DSO szerelvény prototípusának telepítését, tesztelését és kiértékelését.
„A CVN 75-tel hamarabb meglesznek a teszteredmények, és ha sikeresek, látni fogjuk, hogy a flotta mely területein van még szükség az additív gyártásra” – magyarázza Lorin Selby ellentengernagy, a NAVSEA főmérnöke.
A DSO szerelvény repülőgép-anyahajón biztosítja a víz gőzvezetékekből való elvezetését. A nyomtatott fémprototípus átment a környezeti és működési teszten – kiértékelték az anyagot, hegesztést, ütközést, rezgéseket, hidrostatikát, gőzalapú eszközök működését.
Azaz a NAVSEA jóváhagyta.
A megkövetelt és a hitelesítéshez szükséges kritériumokat hagyományos mechanikai teszttel vizsgálták. A végső elvárásokat a teszteredmények után fogalmazták meg, miközben gyakori additív gyártófolyamatokra is próbálnak specifikációkat és szabványokat kidolgozni.