Az ipari tevékenység széndioxid-lábnyomának növekedésével párhuzamosan az aggodalom is folyamatosan nő. A gyártók egyre többször keresnek környezetbarát alternatívákat, fordulnak zöld megoldásokhoz.
E folyamat eredményeként növekszik az egyébként a reklámozottnál kevésbé zöldebb, de még zöld elektromos járművek iránti kereslet. Mivel működtetétésükhöz nincs szükség gázra, 2023-ban a legtöbb autógyártó portfoliójában szerepel már elektromos járgány. Jelenleg Elon Musk vállalata, a Tesla számít piacvezetőnek.
A 3D nyomtatás közismerten természetkímélő, a hagyományos gyártással összehasonlítva szinte alig generál hulladékot, és jelentősen – nagyságrendekkel – kevesebb üvegházhatású gázt bocsáta légkörbe.
Pontosan a 3D nyomtatással, a technológia speciális felhasználásával, a Tesla ismét rá akar verni vetélytársaira. Homokalapú printelést (binder jetting technikát) alkalmazva, tovább csökkenti elektromos járműveik előállítási költségét.
A technológia elterjedt a gépjármű-iparban. Változatos formáit, változatos célokra használják. FDM-mel készítenek prototípust és végterméket is, mint például a Ford. Viszont a Tesla (eddig egyetlenként) fordult először homokhoz, abból nyomtatnak öntőformákat, majd jön a tényleges termék.
A 3DP-t nem használják az egész gyártási folyamaton keresztül, csak egyes szakaszaiban. A Tesla nem akar vele leváltani már meglévő és működő megoldásokat, hanem kiegészítené azokat, a technológiák egymás mellett és együtt funkcionálnak.
Muskék terveiben hatalmas présöntő formák egyfajta „gigaöntésben” alakítanának ki elülső és hátsó szerkezeteket. A 3D nyomtatás eddig bevált náluk, mert a gyártási költségek csökkentek, a Tesla pedig a riválisok előtt jár. A legújabb innovációtól az előny további növelését várják.
A homokalapú technikával olyan óriási öntőformát készítenek, amellyel az eddigi négyszáz alkatrész és összeszerelésük helyett, szinte egyetlen darabban fröccsönti majd az elektromos jármű teljes aljzatát. A gyártás tizennyolc-huszonnégy hónap alatt kész, és ezzel megint csak rávernek a versenytársakra.
Ha persze mindez így is lesz, mert Musknál soha nem lehet tudni, mi valósul meg, mi marad álom.