A Lockheed Martin pilótafülkét nyomtatott az F-35 Teljes Misszió Szimulátorhoz (FMS). Több évig dolgoztak rajta, az első két darabot 2022 végén szállították le az amerikai tengerészgyalogság észak-karolinai légi bázisára.
A két hónapig tartó nyomtatás bonyolult folyamatnak bizonyult, és megtanulták belőle azt is, hogy hogyan kerüljék el a hibákat, áramvonalasítsák a gyártást, növeljék a hatékonyságot.
A nyomtatott pilótafülke a nagyvállalat digitális átalakulás stratégiájának egyik kulcseleme. Amikor elkezdték, a gyárthatóságra összpontosítva, alaposan át kellett nézniük és tervezniük a hihetetlenül komplex berendezést. Úgy kellett megcsinálniuk, hogy a termék életciklusában egyértelművé váljanak az előnyök: minőség, költségek, ütemezés.
A megvalósításhoz digitálisiker-technológiát használtak, azzal vizualizálták a gyártást, hogy hol helyezhető el a pilótafülke. A rendelési időpontok teljesítése miatt nagyon alaposan meg kellett tervezniük.
3D nyomtatással 75 százalékkal csökkenthető a hagyományos részek beszerzésére fordított idő, és a hagyományos fémalkatrészek száma is 70 százalékkal csökken, azaz gyorsabb lett, és jelentősen egyszerűsödött a szimulátor gyártása. A printelt szimulátor sokkal hamarabb eljut a katonákhoz, ami hadiállapot esetén különösen előnyös.
Nem sokkal az FMS után a nagyvállalat megkapta at engedélyt a GPS III műholdba integrált kommunikációs reléhez kapcsolódó körsugárzó antennája használatára. Az antenna szintén 3D nyomtatással készült.
A „minden-irányú” antenna teszi lehetővé a műhold kommunikációját a földi rendszerekkel. A telemetriai, nyomkövetési és irányítási rendszer része, jeleket ad és vesz. Formára olyan, mint az elődje, csak míg az kézzel összeforrasztott több darabból, emez egyetlenegyből áll. Geometriáját, egyes elemeit csak 3D nyomtatással lehetett kivitelezni. A folyamat könnyen megismételhető, így hamarabb elkészülhetnek az újabbak. Összességében 60 százalékot spóroltak a kiadásokon.
A GPS III űrjárművet előreláthatólag 2026-ban lövik fel.