A sevillai CATEC-ben, azaz a Fejlett Repüléstechnikai Központban tervezték, dolgozták ki és gyártották le az Airbus helikopterekhez a RACER demonstrátor nagysebességű hátsó törzsét. A projektet a Tiszta Ég 2 európai kutatási program keretében valósították meg, amelyben több érintett nagyvállalat és akadémiai intézet vesz részt.
A demonstrátor rendkívül komplex szerkezet, amelyet teljes egészében Spanyolországban terveztek és gyártottak. Az európai gigavállalat nagyon gyors új helikopterének lesz része, utazósebessége akár az óránkénti 400 kilométert is eléri majd.
Összehasonlításként: egy átlagos mai helikopter sebessége 260 km/h. Ez azt is jelenti, hogy az Airbus gépe ideális légi megoldás sürgősségi orvosi esetekhez, betegszállításhoz, keresési és mentési műveletekhez.
A RACER-en most a franciaországi Marignane-ban, az Airbus helikopterek üzemében dolgoznak. Az összeszerelés utolsó szakaszában járnak, a repülések még ebben az évben megkezdődnek.
A CATEC additív gyártással állított elő különféle alkatrészeket. Ezekhez titánból és alumíniumból készült változatos fémötvözeteket, valamint műanyagokat használtak. Különféle gyártóeljárásokkal dolgoztak.
A másodlagos szerkezethez olyan komponenseket készítettek, mint például támasztékok, kamera- vagy VOR navigációs antennák. Az elsődlegeshez a farok mozgó felületeihez titánból kialakított szerelvényeket gyártottak.
Az utóbbi az első olyan additív gyártással készült szerkezeti rész, amely Airbus helikopterben repül majd, és ez bizony mérföldkő az andalúz központ történetében.
De nemcsak abban, hanem a 3DP légjármű-szektorban történő iparosításában is az. A fejlesztés komoly kihívást jelentett, mert mindennek meg kellett felelnie az Airbus magasszintű elvárásainak – mondta el a központ vezetősége.
A CATEC korábban műholdakhoz, űrszondákhoz, kilövőállomásokhoz, kereskedelmi és katonai repülőkhöz printelt alkatrészeket. Most már helikopterhez is.