Huszonöt állomás, az ország tíz legnagyobb városa, 30 millió ember – az Egyesült Királyság HS2 gyorsvasút-projektje Londont, Közép-Angliát, Észak-Angliát és Skóciát hivatott összekapcsolni. Az építkezés három fázisban történik, az első London és a Középnyugat, a 2a a Középnyugat és Észak, a 2b-ben Leedsig és Manchesterig készül el a gyorsvasút.
A munkákhoz a Worchester megyei ChangeMaker 3D stúdió által fejlesztett, grafénnal megerősített betont is használnak. A Printfrastruktúra nevű technológiával többek között londoni alagutakban dolgoznak. Rob Cairns, a HS2 innovációs menedzsere szerint a projekt ideális környezet új technológiák fejlesztéséhez.
A számítógéppel vezérelt robotokkal történő betonnyomtatás lehetővé teszi a helyszíni munkát, amivel jelentősen csökkennek a szállítási költségek, és nagy darukra sincs szükség. A flexibilis mobiltechnológia komoly előnye még, hogy a drága logisztikát megspórolva, korlátozott fizikai hozzáférésű területeken is működik.
Az automatizációval a Printfrastruktúra csúcsminőségű termékekkel előálló, gyárszerű környezetet biztosít. A munka hatékony, jelentősen kisebb a széndioxid-lábnyom, mintha hagyományos technikákkal dolgoznának. Olcsóbb, gyorsabb, környezetbarátabb – minden mellette szól.
Az automatizációnak köszönhetően a meglévő vasút működését nem kell megváltoztatni, leállásokra sincs szükség, így a vonatok úgy közlekednek, mintha semmi nem történne. És az utolsó járatot sem kell kivárni, mert csak éjszaka lehet dolgozni.
A Printfrastruktúra mellett a világ legerősebb anyagával, a grafénnel feljavított beton a projekt másik unikuma. A különleges matériát a ChangeMaker 3D az Egyesült Királyság egyik abszolút anyagspecialistájával, a Versariennel fejlesztette.
A csak néhány atom vastag, mikroszkopikus grafénszálakkal, belső rácsszerkezettel megerősített betonnal biztonságosabb az építkezés. Kevesebb kell belőle, a veszteség minimális, 50 százalékkal csökken a széndioxid-kibocsátás.