A parkour a kései 1980-as évek Franciaországából eredő extrémsport; futás, mászás, ugrálás és akrobatikus mutatványok kombinációja. Akadályokon keresztül, minél több látványelemmel, például hátra szaltóval kombinálva, és minél gyorsabban, hatékonyabban, látványosabban és lazábban, minimális energia-befektetéssel kell eljutnunk A pontról B pontba.
Bárki űzheti, nem kell hozzá speciális felszerelés, öltözék, csak néhány strapabíró ruhadarab.
Az olimpia vagy az adidas cipői szépen példázzák, hogy 3D nyomtatás és sportok egyre szorosabban kapcsolódnak egymáshoz. Az építészet, az építőipar szintén rátalált az additív gyártásra, az additív gyártás pedig egyre zöldebbé válik.
MI történik akkor, ha sportokat, építészetet, 3DP-t és környezetvédelmet közös nevezőre hozzuk?
Megtudhatjuk egy prágai példából.
A Stavební spořitelna Česká spořitelna építőipari vállalat ugyanis eldöntötte, hogy a főváros tizenegyedik kerületében 3D nyomtatással, újrahasznosított betonból készít parkour-pályát. A projektben a köz-, a magán- és az akadémiai szféra is részt vesz.
Az ország építőipara egyre több problémával szembesül, például kevés a munkaerő, akadozik az automatizáció, drasztikusan nőnek az anyagárak. Ezek a tényezők külön-külön is, együtt pedig pláne indokolttá teszik a 3D nyomtatás használatát. A szektor összes gondját nem fogja máról holnapra megoldani, de enyhít rajtuk, és felvillantja a jövőt.
A cégvezetés elmondta, hogy óvodások és kisiskolások sok játszóteret használhatnak, de a nagyobb gyerekeknek nincs sok lehetőségük. Ezért döntötték a felnőttek számára is nyitott parkour-pályáról. A kerület vezetősége elégedett az egyik általános iskolában megépülő 14x12 méter alapterületű létesítménnyel.
Mivel a játékost például ugrásra késztető akadályokra van szükség, célszerű, ha azok komplex geometriájukkal növelik az élményt, elgondolkoztatnak. Összetett és egyben kifinomult mértani formákat pedig 3D nyomtatással lehet csak igazán kialakítani. Daniel Samek tervezőmérnök szerint a betonnyomtatás ideális nem hagyományos alakzatok könnyű gyártásához.
Biztonsági okokból a talaj ütéseket felfogó gumiból áll majd, az akadályok pedig újrahasznosított betonból készülnek. A pálya szeptember végén nyit.