Az angol állami vasúttársaság mellett más európai vasúti cégek szintén próbálják alkalmazni at additív gyártást.
A Deutsche Bahn a szintén német GEFERTEC 3D fémnyomtató-fejlesztő és beszállító technológiájával állít elő pótalkatrészeket. Az új technikát pilotprojektként tesztelik, régebbi mozdonyok nehezen előállítható, már nem gyártott stb. darabjait kivitelezték vele.
A Deutsche Bahn 2016 óta érdeklődik az additív gyártás iránt. Az érdeklődés a Mobilitás additívvá válik projektet eredményezte, amely az egymilliárd dolláros vasúti szállítócég logisztikájának digitalizálását célozza, benne a pót-/tartalék-alkatrészekét is.
Az egyik esettanulmányt a több mint 50 esztendeje működő Class 294 mozdonnyal végezték. Egy kerék-csapágyfedélen dolgoztak, az eredeti öntvény átmérője 374, magassága 78 milliméter, tömege 11,5 kilogramm volt.
Az alkatrész elkészítése hagyományos megoldásokkal kb. kilenc hónap, és ha hiányzik, a gépolaj kifolyhat a kerékből, komoly károk keletkezhetnek.
Az ipari szerszámokat és gépeket gyártó Rolf Lenk besegített a Deutsche Bahnnak, és nagyon jó minőségű nyomatok készültek. Az alkatrész tervrajzát a vasúti cég digitális raktárában őrzik.
3D fémnyomtatással könnyebb lesz megtalálni hiányzó vagy elromlott alkatrészeket, a csere sokkal gyorsabban kivitelezhető. A technikával lényegesen csökkennek a gyártási költségek, akárcsak a munka közben generált „széndioxid-lábnyom,” a károsanyag-kibocsátás.
Tina Schlingmann, a Deutsche Bahn egyik szakértője szerint a megközelítés kifejezetten pozitív hatással van a környezetünkre.
A GEFERTREC módszerével óránként akár 600 köbcentis tárgyak is készíthetők, a technikát különösen rozsdamentes acélhoz, nikkelhez, titánhoz és alumíniumhoz ajánlják. Hagyományos megoldásokkal összevetve, a fémveszteséget 100 százalékkal csökkentik, míg a költségeken akár 60 százalék is spórolható.
A technológia tökéletesen passzol a Deutsche Bahn elképzeléseihez, „Ez zöld” című környezetvédelmi kampányához.