Ha divat és 3D nyomtatás, akkor Iris van Herpen. A technológiát régóta használó holland tervező napjaink egyik legeredetibb és leginnovatívabb művésze, munkásságánál pedig aligha kell jobb reklám a 3DP-nek.
„Bátran kísérletezik a 3D nyomtatással, a technológia innovatív terveinek és látomásainak tökéletes kifejező eszköze. Nem önmagáért használja, hanem azért, hogy mással kivitelezhetetlen hatást érjen el” – méltatta munkásságát 2015-ös atlantai kiállításának (Transforming Fashion) kurátora, Sarah Schleuning.
A Párizsban január végén bemutatott Shift Souls kollekcióval van Herpen újabb határokat lépett át, új területre kalandozott. A közönség hullámformájú éteri ruhadarabok mellett az arcot „átalakító” nyomtatott ékszereket is megcsodálhatott.
Van Herpen munkái emberi test, természet és technológia melankolikus, elvágyódásra ösztönző szimbiózisai.
Túllép a hagyományos arcékszereken, fülbevalókon, nyakláncokon, piercingeken, helyettük magát az arcot ékszerezi fel, s teszi különleges 3D printelt, de hamisítatlanul organikus ékszerdobozzá.
A Cellchemy gyűjtemény már-már kalickaszerű darabjai keretekbe zárják az arcot, és egyben távoli, talán soha nem volt világokat idéznek. Éber álmokét, iszlám ornamentikát, cyberpunk utáni Tokiót, behuzalozott-bedrótozott emberfőket. A maszkszerű darabokat a Delfti Műszaki Egyetemen, nagyfelbontású többanyagos (multi-material) gépen nyomtatták. Generatív tervezéssel, mindegyiket a modellre méretezték.
Személyre szabás a köbön (de van Herpen esetében ebben nincs semmi meglepő)…
A modell fejéről készült 3D szkent a Grashopper algoritmust futtató tervező programba táplálták. A program a színinformációkat és a modellt összekombinálva generált arcra printelhető szerkezetet. Az így létrejött arcékszerek tökéletesen kiegészítették a 18 ruhából álló kollekciót.
Van Herpen mostani darabjait egyrészt a világűrről készült korai térképek, például Andreas Cellarius 17. századi német-holland kartográfus Harmonia Macrocosmicája, másrészt a géntechnológia és DNS-módosítások eredményeként realitássá váló ember-természet hibridek, cybridek ihlették meg.
„A Shift Souls kollekcióhoz az emberi alak fejlődését, idő általi idealizálását, és a női testek mitológiai hibriddé válását tanulmányoztam. Az identitáshoz fűződő képzelőerő és változékonyság különösen a japán mitológiában ragadott meg, és ösztönzött mélyebb jelentések kutatására, illetve ébresztett rá, hogy mennyire anyagtalanná és átalakíthatóvá válik digitális testeink egybeolvadásakor” – nyilatkozta a divattervező.
Az áttetsző felhőruhák kidolgozásában a korábbi NASA-mérnök, ma festészetet és fényképezést „akvatikus expresszionista” effektusba integráló művész, Kim Keever is részt vett.
A hagyományos szövő- és ultramodern (3D lézervágás stb.) technológiák Iris van Herpen névjegyévé vált összekombinálásával készült, új sziluetteket formáló, változatos textúrájú darabok a női alakot absztrahálják, teszik kortalanul kortárssá és egyetemessé.