A légi, vízi és szárazföldi, szabad- és kötöttpályás közlekedésben évek óta használják a 3D nyomtatást, legyen szó repülőgép-, autó-, jacht- és egyéb alkatrészekről. Egyes területeken látványos a fejlődés, a technológia mára nélkülözhetetlenné vált, máshol, például a hajózásban és a vasutaknál viszont jóval később és óvatosabban kezdtek el érdeklődni iránta.
Utóbbiakban egyelőre kivételnek számítanak a printelt részek, és ezért is örvendetes, amikor a szektor meghatározó szereplői elkezdik használni az egyértelműen a változásokat előrevetítő 3DP-t.
Változásra utaló jel az Egyesült Királyság egy vezető vonatlízingelő specialistája, az Angel Trains, az ESG Rail mérnöki konzultációs cég és a 3D nyomtatás egyik főszereplője, a Stratasys együttműködése.
A közös munka eredményeként három vonatbelső-komponenssel álltak elő eddig.
A használatra engedélyezett darabok között kartámaszt, kapaszkodó fogantyút és székek hátuljáról lehajtható asztalt találunk. Mindhármat a Stratasys FDM technológiájával, vonatközlekedésre hitelesített termoplasztikus műanyagokból nyomtatták.
Az ezekhez a darabokhoz hagyományosan használt termoplasztikus anyagok elég rossz mechanikai tulajdonságokkal rendelkeznek, tűzzel szemben sem teljesítenek jól. Ezen okok miatt ma már nem ajánlottak járműipari alkalmazásokhoz.
A nagyteljesítményű új anyagok, köztük a Stratasys PEKK-alapú Antero 800 NA-ja viszont eleget tesz a vasúti szabványoknak, és legkésőbb jövő nyárig használatban lévő vonatokon tesztelik őket.
Az együttműködés célja, hogy additív gyártással segítsenek megoldani az elavult alkatrészek problémáját, csökkentsék a raktározási költségeket, és a mai személyvonatok minél tovább működőképesek maradjanak. Mivel a nyomatok tömegtermelés helyett kisszériás gyártásban, csak az aktuális szükségletet kielégítő mennyiségben is elkészíthetők, a vasúttársaságok sokat spórolhatnak az újításokkal.
„Az együttműködés átalakíthatja a vasútipari gyártást. Büszkék vagyunk, hogy részt vehetünk benne, és reméljük, megoldásaink segítenek az iparágra jellemző technológiai korlátok felszámolásában. Bizakodunk, hogy vonataink most és a jövőben is kielégítik az utasok szükségleteit” – nyilatkozta Mark Hicks, az Angel Train műszaki igazgatója.