Az ötéves „Önjavító Városok” program részeként égen-földön tevékeny robotokat fejlesztenek az angol Leeds Egyetemen. A projektben három másik angol felsőoktatási intézmény szintén részt vesz: a University College London (UCL), a Southampton és a Birmingham egyetemek.
Most tartanak a program felénél.
A 4,2 millió fontba kerülő projekt rendeltetése, hogy a gépek segítsenek utak karbantartásában, gödröket és repedéseket tömjenek be, például kátránnyal. Légi tevékenységükkel gondosan tanulmányozzák az út helyzetét, pontosan azonosítják a károkat.
A tesztekre Yorkshire útjain kerül majd sor.
„Elképzelésünk, hogy lássuk, amikor kis repedések, törések keletkeznek. Drón repül felettük és észreveszi a problémát, egy másik pedig leszáll és elvégzi a javítást” – magyarázza Mark Miodowink, az UCL tanára.
Mivel az országban rengeteg a javítanivaló út, a jelenlegi éves karbantartási költség meghaladja a 10 millió fontot. Leeds városi önkormányzata ezért kapcsolódott be az egyetemi programba, és anyagilag is támogatja az infrastruktúra hosszútávú fenntartását célzó kreatív kezdeményezéseket.
A projektet irányító Phil Purnell azt szeretné, ha Leeds lenne a világ első városa, ahol az utakon végzett munkálatok szinte egyáltalán nem akadályozzák a közlekedést.
A „robotfixálóknak” ember nélküli földi járművek (unmanned ground vehicles, UGV) segítenek, folyamatosan figyelik majd a várost, és korai stádiumban azonosítják a károkat. Az UGV által gyűjtött információkat eljuttatják a robotoknak, 3D nyomtatásra alkalmas másik UGV-knek, azok pedig pontosan feltöltik a lyukakat. Fejlesztőik elképzelése, hogy a gépek éjszaka dolgoznak, és elkerüljék a csúcsforgalmat, mert így zavarják legkevésbé a közlekedést.
A károk korai stádiumban történő kijavításával a dugókat és az ideiglenes útlezárások miatti egyéb problémákat, valamint a manuális emberi munka költségeit szintén minimalizálnák.
A légi drónokat más célokra is felhasználhatják: tetőket javíthatnának, és nehezen megközelíthető terepeken szintén végeznének munkát.