3D nyomtatótechnológiákat évek óta használnak biciklik készítéséhez.
Az európai repülőgyártó és védelmi konzorcium (EADS) kutatórészlegével együttműködő Charge Bikes brit kerékpárgyártó cég például azzal vált ismertté 2013 körül, hogy a biciklikhez 3D nyomtatással készült titánrészeket is használnak.
Az Illinois Urbana-Champaign Egyetemen ipari designt végzett Janus Yuan már 2014-ben 3D nyomtatással képzelte el a jövő ideális – összecsukható – kerékpárját.
Kínában 2015-ben műanyag biciklit printeltek, ugyanabban az évben pedig két amszterdami ipari formatervező állt elő nyílt forrású „csináld magad” kerékpár-tervvel.
A 3D nyomtatás – és a biciklizés – egyik európai éllovasának számító Hollandia természetesen más projektekkel is kiveszi a részét az egyre népszerűbb kerékpár-printelésből: delfti diákok rozsdamentes acélból készítettek vázat, és az országban nyomtatott kerékpár-hidakat is terveznek.
A felsorolás távolról sem teljes, és most egy újabb cég, a CIA kockázati tőkebefektető részlege által is támogatott szilícium-völgyi Arevo Inc. lépett színre, állításuk szerint a világ első olyan szénszálas kerékpárjával, amelynek printelt a váza.
A „hagyományos” szénszálas biciklik azért drágák, mert a váz gyantával átitatott szénszál rétegeit kézzel dolgozzák ki, majd sütőbe teszik, hogy az olvadt gyanta megkösse a lapocskákat.
A múlt héten több befektető által 12,5 millió dollárral támogatott Arevo webalapú szoftverrel és egyedire alakítható nyersanyagokkal kapcsolta össze a 3D nyomtatást. A robotkarra szerelt nyomtatófej rétegenként lerakja a szénszálakat, amelyeket hőre lágyuló műanyaggal kötnek meg. Az additív gyártófolyamattal a vázak előállítási költsége 300 dollárra csökkenthető.
A cég a korábban az Amazonnál és a Google-nál is megfordult Jim Miller személyében új ügyvezető elnököt nevezett ki. Miller bizakodik, hogy szoftverüket és gyártási eljárásukat hamarosan eladják, és nagyon masszív alkatrészeket is készítenek majd, elsősorban a 3D nyomtatást mind inkább alkalmazó légjármű-ipar számára.
Olyan nagy méretben nyomtatunk, amekkorában csak akarják, legyen szó a repülőgép törzséről, szárnyáról” – nyilatkozta ambiciózusan az új CEO.