A 3D nyomtatás jövője szorosan összefügg az oktatáséval, ezért kiemelten fontos, hogy a következőgenerációs munkaerő már az iskolában elsajátítson valamit a technológiából.
A január végén Londonban megrendezett oktatástechnológiai bemutatón, a BETT 2018-on is fontos szerepet kapott a 3DP. A rendezvényről készült beszámolók kiemelték, hogy a brit kormány külön tantervi irányelvek helyett az oktatási intézményekre bízza a technológia beemelését tevékenységükbe, nekik kell eldönteni, miként keltsék fel leghatékonyabban a diákok érdeklődését a printerek iránt, hogyan tegyék be a tantervbe. Gyártók, szolgáltatók és projektek igyekeznek segíteni, hogy a gyerekek már kiskoruktól megismerkedjenek a 3DP-vel.
A MakerBot 2015-ben indult – és különösen az Egyesült Államokban népszerű – StarterLab programja gépei mellé ingyenes oktatási anyagokat is kínál. A Guidebook bevezetőt, iskolai felhasználási módokat, különféle projekteket tartalmaz. (A MakerBot gépek magyarországi forgalmazója a FreeDee.)
Az Ultimaker hálózatszerű CREATE Oktatási Projektje ingyenes forrásokat és támogatást nyújt a 3D nyomtatás általános, középiskolai és a felsőoktatásban történő használatához. Professzionális „tanár-specifikus” útmutatókat ajánl, amelyekben konkrét tippeket ad a technológia elterjesztéséhez. A projekt kifejezetten sikeres. (Az Ultimaker gépeket szintén a FreeDee forgalmazza Magyarországon.)
Mivel a 3DP több tantárgyon „átívelő”, rugalmas terület, osztálytermi bevezetése, népszerűsítése sokszor könnyebb, és kevesebb tervezés kell hozzá, mint más technológiák esetében.
A Learn by Layers a brit, az amerikai és az ausztrál tantervhez igazodva dolgozta ki oktatási csomagját, iskolai feladatokat és leckéket. Partnere, a GoPrint3D érdekes bemutatókat tartott a rendezvényen.
„Amikor tanárokkal beszélgetünk, általában tetszik nekik a 3D nyomtatás, komoly oktatási potenciált látnak benne, viszont bizonytalanok, hogyan tanítsák meg a diákoknak a technológiát” – magyarázza James Blackburn, a GoPrint3D sales igazgatója.
Az oktatási büdzsével és különféle prioritásokkal valóban nem egyértelmű, hogy hogyan kezdjék a 3DP tanítását, az viszont evidens, hogy nemcsak a műszaki érdeklődésű, hanem az összes diáknak meg kellene ismerni a technológia alapjait.
A 3D nyomtatás oktatási alkalmazásairól, a hazai helyzetről itt lehet további információkhoz jutni.