Kevés cég befolyásolta olyan mértékben a kereskedelmet, mint teszi az 1994-ben a legendás vállalatvezető Jeff Bezos garázsában alapított és online könyvesboltként indult Seattle-székhelyű Amazon. Több szektor ellátási láncát alakította át, és hamarosan a 3D nyomtatásra is hatással lehet egy most szabadalmi oltalmat nyert értékesítési rendszerrel.
A rendszer lehetővé teszi, hogy a cég feldolgozza a fogyasztók 3DP-vel kapcsolatos rendeléseit, terveiket a szolgáltatás részeként kinyomtatják, és vagy postával juttatják el hozzájuk, vagy személyesen vehetik át.
Jelenleg több online 3DP rendelőrendszer működik, nyomtat tárgyakat, például a Shapeways vagy a Thingiverse. Ezeknek a rendszereknek a célközönsége viszont inkább a technológiát ismerő személyek, vagy ipari megrendelőkre összpontosítanak. Az Amazon az átlagfogyasztót veszi célba.
Az ötlet nem új, a vállalat 2013-ban adta be a szabadalmi kérelmet. 2014 júliusában 3D nyomtatott tárgyakra specializált webboltot nyitott, és már akkor egyértelműnek tűnt, hogy Bezosék óriási potenciált látnak a technológiában. A boltban főként hobbistáknak árulnak hardvert és segédeszközöket, többek között a LulzBot és a 3DSystems termékeit. Tényleges nyomtatás-szolgáltatást viszont nem kínáltak, és a mostani megoldás komoly hatással lehet a fogyasztóknak az additív gyártótechnológiához való viszonyulására.
2017 végén újabb lépést tettek: 50 és 70 millió dollár közötti összegért felvásárolták a 3D szkenneléssel foglalkozó new yorki Body Labs startupot.
A szabadalmi kérvényben egyszerű példával szemléltették elképzelésüket: eltörik egy csaptelep-fogantyú, az érintett személy leadja a rendelést, online könyvtárban találnak neki digitális CAD-modellt. Maga a printer vagy kívülálló személynél/cégnél, vagy az Amazon raktárában van, de mobil is lehet, és akár az alkatrészt kiszállító teherautót is felszerelhetik vele.
A leírás legnagyobb nóvuma, hogy a printelést a szállító teherautóban is elvégezhetik.
A vállalat a pénzmegtakarítás innovatív módját látja a szolgáltatásban: a feldolgozási idő csökkenésével, kevesebb tárolási időre lesz szükség és a munkaköltség is alacsonyabb.
A technológia-alapú hozzáállás jellemző az Amazon üzleti modelljére – nem véletlen, hogy távirányított drónokkal is kísérleteznek, ők szállítják ki a megrendelt tárgyakat, köztük akár 3D nyomatokat is.
A szabadalmat többen fogadták kétellyel, mert szerintük meglévő online 3DP szolgáltatásokra emlékeztet. A Szabadalmi Iroda jóváhagyása viszont a cégbe vetett bizalom jele – napjaink egyik óriása ezt a területet is felvirágoztathatja, megújíthatja.