Hollandia élen jár a 3D nyomtatótechnológiák tengerészeti, hajózási alkalmazásaiban, ami az ország történelmének és hagyományainak ismeretében aligha számít meglepetésnek.
A Rotterdam-székhelyű Damen Hajógyárak Csoport a világ első printelt, nikkel, alumínium és bronzötvözet (NAB) propellerén dolgozik. A speciális technológiát használó WAAMpeller projektet a hajózási nemzeti intézet, az NIIS támogatja.
Május óta a Királyi Haditengerészet anyag- és karbantartó részlege, az MKM Artec 3D szkennerekkel, Evaval és Space Spiderrel az ország tengeri alkalmatosságainak egy részét leszkenneli és azok alapján próbálják pontosan visszafejteni, hogy hogyan készültek, aztán a meghibásodott darabokat a szkenek alapján lehet majd szakszerűen kijavítani.
Miért van erre szükség?
Azért, mert sok esetben nem állnak rendelkezésükre tervrajzok vagy 3D-s CAD fájlok, amelyek segítségükre lennének meglévő rendszerek új alkatrészekkel történő kiegészítésében.
Különösen öregebb hajók esetében szükséges ez a megoldás. A helyreállítás mérések alapján is megy, de sajnos nem mindig. Arról nem is beszélve, hogy különböző mérőeszközök kellenek hozzá, és ez a tény szintén nehezíti tervrajzok CAD fájllá alakítását. Mindezeket figyelembe véve, a szkennelés és a tervezési folyamat visszafejtése nemcsak a legjobban működő, hanem egyben a legolcsóbb és legkevésbé munkaigényes megoldás is.
Egy-egy rész szkennelése után a fájlt az Artec Studio segítségével dolgozzák „tökéletes modellé.” A modellt SpaceClaim programmal „fejtik vissza” és teszik alkalmassá, hogy .stl fájllá vagy utasítássorrá alakítsák CNC marógép számára.
A 3D szkennelés hajóipari alkalmazásának hatékonyságát több esettanulmány is bizonyítja.
Az egyikben haditengerészek partraszállását végző jármű sziklák által megrongált futókerekét próbálták helyreállítani. Az egész helyett azonban elegendő volt csak a rongált részekkel foglalkozni, mert az Artec-szkenner sikeresen azonosította a szabad szemmel láthatatlan sérüléseket. A javítást az így generált .stl fájl alapján végezte el egy robothegesztő.
Egy másik esetben egy csónak sérült üléseit szkennelték le, de a gépeket történelmi jelentőségű hajók, például a szintén holland Zöld Sárkány javításánál is használták.
Az Artec 3D szkennereit Magyarországon a FreeDee Printing Solutions forgalmazza.