Az Adobe Research-csel együttműködő osztrák Tudomány és Technológia Intézet (IST) kutatói 3D nyomtatásra alkalmas, működő mechanikus tárgyakat tervező szoftverrendszert fejlesztettek. A tervek szerint a számítógépes grafika legnagyobb éves seregszemléjén, a nyári SIGGRAPH konferencián, Los Angelesben bemutatásra kerülő rendszer segítségével mechanikus sablonokat és az óhajtott formákat használva tervezhetünk újra printelt darabokat.
Az ismert szoftverfejlesztő Adobe-nak nem ez az első próbálkozása a 3D nyomtatással, legutoljára januárban jelentkeztek a 2 és 3D képeket összekombináló, pontosabban 3D objektumok 2D környezetekhez történő hozzáadását optimalizáló felhőalapú szoftverplatform Project Felix-szel. A Felix megkönnyíti és finomhangolja a Photoshoppal egyébként eleve kivitelezhető tervezést, interfészét kezdők is jól tudják kezelni. A program az Adobe Stockon elérhető modellkönyvtárral együtt jelent meg.
Az új szoftverrel kapcsolatban az osztrák kutatók elmagyarázták, hogy makerek ugyan könnyen találnak nyomtatható mechanikus tárgyakhoz fájlokat, terveiket viszont egyáltalán nem egyszerű különböző célokra vagy különböző formákra megváltoztatni, módosítani. Az IST és az Adobe megoldásával megnyílnak az ezirányú lehetőségek, például teherautók belső mechanikája stb. alakítható át (majdnem) tetszés szerint.
Autómodelleknél általában egyfajta mechanizmus egyszerre biztosítja a funkcionalitást és a jármű formáját, és ne felejtsük el, hogy az utóbbinál többezer potenciális alakzatról van szó. A mechanizmust eddig nehezen lehetett formáról formára változtatni, az új programmal viszont az összes formára alkalmazható, újrahasznosítható.
„Kódunk áthidalja a szakadékot” – magyarázza a fejlesztésük rugalmas használatát is hangsúlyozó Thomas Auzinger, a szoftvert ismertető tanulmány egyik szerzője.
Az IST Austria képén az eddig nyomtatott prototípusok láthatók, valamennyi rendelkezik a működését garantáló mechanikus tulajdonságokkal.
A fejlesztők a tervezői szabadságot szintén kiemelik. A szoftverrel egyrészt meglévő terveket lehet egyedivé, rendelés szerint átformálni, másrészt viszont mechanikus sablonnal a semmiből is kialakíthatók objektumok.
„A program garantálja a funkcionalitást, művészek pedig választásuk szerinti tervhez igazíthatják a mechanikus sablont” – fejtegeti Ran Zhang, a tanulmány főszerzője.
Zhang megemlítette még, hogy szoftverükkel abszolút kezdők is képesek az általuk kiválasztott formából működő modellt alkotni.