A Volkswagen portugáliai Autoeuropa gyára 2014 óta állít elő desktop 3D nyomtatókkal, ráolvasztásos (FDM) technológia alkalmazásával szerszám-alkatrészeket, amelyeket aztán a futószalag mellett használnak. A 4 ezer személyt alkalmazó üzem felújításokkal és új modellekkel együtt kb. évi 100 ezer autón dolgozik.
Az autógyártó 2016-ban tett egy nagyon fontos bejelentést: az FDM 3D printerekkel évi 160 ezer dollárt, a tipikus gyártási költségek 90 százalékát spórolják meg. Idén még jobb eredményre számítanak, 200 ezres megtakarítást terveznek, 2018-tól pedig az évi negyedmilliót veszik célba. Emellett a fejlesztési napokkal, órákkal is takarékoskodnak, számszerűsítve: additív gyártással 95 százalékkal kevesebb ideig tart a munka.
2016-ban az üzem kb. ezer szerszám-alkatrészt gyártott, ami azt is jelenti, hogy az eredeti befektetés mindössze két hónap alatt megtérült. Egyik ilyen nyomat az autómodell nevét pontosan a járműre helyező célszerszám, amely külső beszállítóval 445, 3D nyomtatással viszont mindössze 11 dollárba kerül. Az idővel is 89 százalékot spóroltak, mert ami kiszervezéssel átlagosan 35 nap, helyben kivitelezett additív gyártással csak 4 napot vett igénybe. Ráadásul a szerszám törékeny részeit a helyszínen könnyen helyettesíthetik, nincs a sok utánajárás okozta kellemetlenség és persze a tetemes időveszteség.
A költségek csökkenése mellett a legmeglepőbb és legpozitívabb tény, hogy mindezt nem 100 ezer dolláros vagy még drágább ipari gépekkel, hanem asztali Ultimakerekkel érik el. Az Autoeuropa pilot üzemi futószalagja hét 3D nyomtatóból, Ultimaker 3 és Ultimaker 2+ gépekből áll össze. A nagyon jó technikai paraméterekkel rendelkező Ultimaker 3 – a Formlabs Form 2-jéhez hasonlóan – ipari gépeket kiváltó desktop megoldásnak számít. Magyarországon a FreeDee Printing Solutions forgalmazza az Ultimaker gépcsaládot (akárcsak a Form 2-t.)
A Volkswagen más területen szintén használja a 3D nyomtatást. A cég május végén jelentette be, hogy mostantól pótalkatrészeket is fog gyártani a technológiával. Korábban csak prototípuskészítésre használta, azaz mindkét megoldással komoly lépést tett abba az irányba, hogy a 3DP fontos szerepet játsszon végtermékek gyártásánál is. Egy rendelésre készített GTI modellnél (részben) szintén éltek a 3D nyomtatás adta lehetőségekkel.