Igazolva a híreszteléseket, az Adidas megerősítette, hogy új sportcipője 3D nyomtatással készül, és egyben bejelentette a 3D nyomtatócég Carbonnal való együttműködést is. A Carbonról sokat elárul, hogy a Google is lát benne fantáziát – a Google Ventures a cég egyik befektetője. Az általuk képviselt gyártás inkább hasonlít a szoftverek gyors működéséhez, mint a hagyományos gyártótechnikákhoz.
A bejelentés másik újdonsága, hogy az új lábbelivel a német gyártó sokkal nagyobb fogyasztócsoportot céloz meg, mint a korábbi nyomtatott darabokkal.
Az Adidas és a 3DP kapcsolata nem újkeletű, már 2015 egyik fontos trendje volt, hogy a Nike és a New Balance mellett ők is egyre intenzívebben kezdtek el foglalkozni cipőnyomtatással, akkori szabadalmaik és bejelentéseik egyértelműen erre utaltak. Össze is álltak a Materialise-zal, és a Futurecraft szérián kezdtek dolgozni. A Futurecraft 3D futócipőknek a talpa készült 3D nyomtatótechnológiával.
Sportszergyártók (Nike, Reebok, Converse, Clark, Adidas stb.) persze már korábban is használták a technológiát a termékfejlesztési folyamatok során, viszont általában csak a prototípuskészítésnél éltek vele.
Az új cipő neve, a Futurecraft 4D sokat elárul a jövővel kapcsolatban. A cég egyik szóvivője elmondta, hogy 2018-ra 100 ezer fogyasztót, majd tényleges tömegtermelést, tízmillió darabokat céloznak meg. Az elsők 300 párt már áprilisban értékesíteni próbálják, 2017-ben további 5 ezer várható.
Hagyományos gyártásszerű tömegtermelés, lehetetlennek tűnő tervek a Carbon SpeedCell rendszerével valósíthatók meg. A rendszer minimalizálja az elő- és prototípuskészítést, drasztikusan szűkíti a tervezés és a gyártás közötti időt, előbb-utóbb pedig a tervezés után közvetlenül jöhet a gyártás ( "Stop prototyping. Start producing."). CLIP megoldásuk az úgynevezett digitális fényszintézisen (Digital Light Synthesis, DLS) alapul. A DLS fényt és oxigént áteresztő optikáival hoz létre 3D tárgyakat, a tárgyak óhajtott tulajdonságait hőeljárásokkal érik el. Ezeket a tulajdonságokat használják fel a mozgást, stabilitást adó, a felhasználó szükségletei szerint kialakított talphoz. A cipőn speciális funkciókat figyelembe véve tovább finomíthatnak.
A cipő UV-vel kezelhető műgyantából és poliuretánból készül. A műgyanta a Carbonnal közösen fejlesztett egyedi Adidas termék. A rácsszerkezetben nyomtatható merev elasztomer remek minőségű, tartós és szemre is tetszetős cipőtalpat eredményez.
A Carbon koncepciója alapján nagyon, kilenced-részére csökkentenék a termék bevezetőciklusát. Jelenleg 90 percig tart a talp középső részének elkészítése, a Carbon és az Adidas fejlesztésben lévő új gépeivel viszont 20 perc alatt oldanák meg.
De hol a negyedik dimenzió? – tehetjük fel jogosan a kérdést.
Az Adidas válasza: „a terméket teljessé tevő, benne létező sportoló a negyedik dimenzió.”
Ennek megfelelően, élve a 3DP lehetőségeivel, a cipőket tömegesen fogják személyre szabni, hogy az atléták egyedi fiziológiai adatainak és vágyainak is megfeleljenek.