A 3D nyomtatás nemcsak a gyártást forradalmasítja, hanem a tudomány, technológia, mérnöki diszciplínák és a matematika (STEM) oktatását is megváltoztatja. A printerek iskolai használata a programozás és a CAD design praktikus alkalmazásaihoz vezet. A Barcelonai Anyagtudományi Intézetben (ICMAB) például tananyagot dolgoztak ki az anyagtudományok 3DP-vel történő oktatásához.
A tananyagot felsőoktatásban dolgozó tanárok tesztelték és bíznak benne, hogy mielőbb eljut az osztálytermekbe is. A háromnapos tanfolyam oktatói 3Doodler 3D nyomtatótollból, nyomtatott kocka-, gyémánt- és méhsejt-szerkezetből, AFM (atomi erőmikroszkóp, atomi felbontású) képből és nanocsőből álló csomagot kapnak.
A diákoknak az adott szerkezeteken alapuló kristálystruktúrákat kell létrehozni a 3Doodlerrel. A kristály fizikai megvalósítása során jobban megismerik az anyagot és az egész anyagtudományt, a természet mechanizmusait. Praktikusabb metódus, mint a könyvekben szereplő 2D diagramok tanulmányozása. A kockaszerkezet például azért a leggyakoribb, mert a legegyszerűbb felépíteni stb.