Az autógyártás a 3D nyomtatás egyik leglátványosabb ipari alkalmazási területe. Az érintett cégek felismerték és növekvő mértékben alkalmazzák is prototípuskészítésen ma már jócskán túlmutató technológiát. Más gyártókhoz hasonlóan, a BMW is igyekszik kihasználni a benne rejlő lehetőségeket.
A német nagyvállalat és az additív gyártás románca nem újkeletű – az autógyártó bő negyedszázada nemcsak használja, propagálja, hanem együttműködésekkel és 3DP cégekbe történt befektetésekkel is előremozdítja a technológia fejlődését. Február elején a Google és a Lowe’s társaságában jelentették be, hogy a három vállalat 45 millió dollárral segíti az asztali 3D fémprintert fejlesztő burlingtoni (Massachusetts állam) Desktop Metal startupot. Egy másik példa: a 2016-os paraolimpiai játékokon az amerikai csapatot támogatták kerekes székekkel, amelyekhez 3D szkennelést és nyomtatást is használtak.
2015 végén egy, már nem is 3, hanem 4D nyomtatással készülő környezetbarát önvezető konceptautó tervét mutatták be alakváltó lökhárítókkal, kibővített valóságos (AR) szélvédőkkel és hasonló okos technológiákkal. A saját Élő geometria eljárással kialakított kocsibelső úgy néz ki, mintha nyomtatott 3D szobor lenne műszerfallal, ülésekkel és más részekkel. A vezetővel kommunikáló, alakváltásra is képes „szobor” 800 mozgó háromszögből áll. A technika 4D nyomtatás, az önemlékező okos anyagok és ígéretes alkalmazásaik – puha robotika, biomimetikus készülékek – világa. A rendszerhez használt új anyagok és különleges szenzorok javítanak a vezetői élmény összes lehetséges aspektusán.
A BMW tovább bővíti technológiáit, a napokban ugyanis bejelentette, hogy a tervezési folyamatot 3DP és a szintén nagy hype utáni virtuális valóság (VR) technológiák összekombinálásával szándékszik áramvonalasítani és olcsóbbá tenni.
A bejelentés csak első hallásra meglepő, mert az elmúlt években több ponton találkozott 3DP és VR, egymás mellett fejlődnek, egyre szélesebb réteg számára válnak elérhetővé. Hagyományos módszerrel a BMW-nek minden egyes részhez egy vagy több prototípust kellene készítenie. 3D nyomtatással leegyszerűsödött a folyamat, a virtuális valóság hozzáadásával pedig még egyszerűbb és gyorsabb lesz.
A BMW az Unreal Engine-nel közösen dolgozik járművekbe integrált különféle felületek újraalkotását biztosító VR programon. Virtuális képeket vetítenek a nyomtatott részekre, hogy pontosan lássák, miként mutat az autóba épített végső változat. A technológia segítségével a tervezők időben észreveszik a hibákat, és lehetőségükben áll a korrigálás, új virtuális terv kidolgozása és alkalmazása. Az integrációval ötletek egyszerűbben alakíthatók tervekké, könnyebb különböző csapatok irányítása és koordinálása, ráadásul az alkalmazottak is jobban átélik a munkát. A VR felhasználóbarátabbá teszi a tervezést.
A BMW elmondta még, hogy a két technológia együttes használata a cégen belüli részlegek közötti kommunikáció hatékonyságát is növelné.