A kisvárdai Szent László Katolikus Középiskolában összesen négy darab MakerBot printerrel felszerelt 3D alkotó központot nyitottak. Alig 4-5 hete helyeztük üzembe az intézmény új eszközeit, a tanárok és a diákok olyan ütemben vették azokat birtokukba, hogy a pénteki megnyitón már számtalan saját, 3D nyomtatott tárgyat mutattak be a vendégeknek. A középiskola egyben a FreeDee első, regionális 3D referenciaközpontként működő partnere is lesz.
Kisvárda Budapesttől 240 kilométerre, az ukrán határtól mindössze 22 kilométerre fekszik. Aligha jöhetett volna távolabbról az, amikor tavaly év végén az iskola vezetése felkeresett minket a Szentkirály utcában azzal a céllal, hogy még 2015-ben felszereljék az intézményt nem egy eszközzel, hanem egy egész 3D nyomtató parkkal. Látszott, hogy a pedagógusok alaposan utánajártak a technológiának és így esett az oktatást is erősen támogató MakerBotra és a FreeDee 3D Akadémiára a választásuk. Már első alkalommal láttuk, hogy a Szent Lászlóban kiemelt jelentőségű a folyamatos fejlesztés. Az a céljuk, hogy a fiatalokat a lehető legmodernebb eszközökkel, előremutató technológiákkal készítsék fel a jövőre.
Több mint kétszáz diák és kísérőik jöttek el az iskolai 3D nyomtató labor megnyitójára. Négy csoportra bontva vettek részt a programokon. A gyerekek kipróbálhatták a 3D szkennelést, megismerkedhettek a 3D nyomtató működésével és a nyomtatott tárgyakkal, és bemutatták nekik az ötlettől a megvalósulásig tartó folyamatot.. A különböző helyszíneken mind állt egy-egy darab a vadiúj 3D nyomtatók közül: egy MakerBot Replicator 2, egy MakerBot Replicator 2X, egy ötödik generációs MakerBot Replicator, és egy MakerBot Replicator Z18.
Kerezsi Béla igazgató úr elmagyarázta, hogy a 3D nyomtatásba való fektetéssel is a diákok sikeres egyetemi szerepléséhez szeretnének biztos alapot adni. Szeretnék, ha többen választanák az iskolából kilépve a mérnöki, informatikai pályát és felmérték, hogy ehhez milyen előzetes tudásra lehet szüksége a gyerekeknek. Így esett a választás a 3D modellezésre és a 3D nyomtatásra. Megvizsgálva a piacot úgy találták, hogy a megfizethető, de minőségi MakerBot gépek jelentik az optimális felszereltséget egy középiskola számára.
Az igazgató rengeteg gyakorlati példával támasztotta alá, hogy miért érdemes alkalmazni a 3D nyomtatást az iskolában. A Szent Lászlóban már most bemutattak kész, a diákok által tervezett 3D nyomtatásokat. Köztük voltak egyszerűbb példák, de valódi használati tárgyak és alkatrészek is. Az egyik fiatal teljes ámulatunkra azonnal nekiesett egy 3D lézerszkenner megépítésének, s annak első 3D nyomtatott alkatrészei is bemutatásra kerültek.
Kerezsi igazgató elmondta, hogy a diákok kapacitásán túl még milyen hatékonyan lehet spórolni a 3D nyomtatás segítségével, így milyen hamar megtérülhet a befektetés ára. Bemutatott egy 600 Ft anyagköltségű nyomtatott pipetta tartót, amely kellék akár 10 000 Forintba is kerülhet, valamint a szintén párszáz Forint önköltségű, nyomtatott kézcsontvázakat, melyek bolti ára 15-20 000 Forint közé tehető. A tanórai szemléltetés a technológiának köszönhetően tömegessé válhat, nagyságrendekkel olcsóbb, az elvont koncepciók megfoghatóvá válhatnak és ráadásul könnyen pótolhatók a nyomtatott demonstrációs eszközök.
A Szent László további célja egyébként önfenntartóvá tenni az új infrastruktúrát és a lakosságnak, helyi vállalatoknak felajánlani bérnyomtatási, technológiai oktatási kapacitásait. Ezért is fűzik a FreeDee-vel szorosra a kapcsolatot és válnak olyan tapasztalati tudásközponttá a régióban, amely oktatásban, beüzemelésben is kompetens partnerünk lehet. A FreeDee 3D Akadémia cserébe folyamatos képzést és tudásmegosztást biztosít a pedagógusoknak, hogy mindig naprakész legyen a tudásuk.
Szabó Péter, a 3D Akadémia vezetője elmondta mekkora meglepetés és öröm volt számunkra a Szent László, amely mintapéldája annak, hogy egy oktatási intézmény milyen sokoldalúan alkalmazhatja a 3D nyomtatókat. Bízunk benne, hogy a hazai középiskolák egyre többen hasonlóan gondolkodnak, ezért is indítottuk el a ’MakerBot a tanteremben! iskolai 3D nyomtató pályázatunkat, amely alkalmával 11 db printer talál gazdára a pályázó intézmények között. Hiszünk benne, hogy nem feltétlen a pénz, hanem az akarás és a kíváncsiság, az új felé nyitás szükséges a továbblépéshez. Az additív gyártástechnológiákkal is növelhetjük a felnövő nemzedék problémamegoldó eszköztárát és versenyképességét a jövőben. A nyugati trendek azt mutatják, hogy a műszaki, művészeti és mérnöki intézményekben előbb-utóbb mind lesz ilyen masina, amellyel a diákok számára hatalmas előny már a középsuliban megismerkedni. Nem csoda, hogy egy ilyen géppark egyértelműen diákcsalogató eszköz is.
A ’MakerBot a tanteremben!’ pályázaton való részvételhez csupán azt kell megírni egy oldalban, hogy mire használnák a 3D nyomtatót az adott intézményben. Inspirációnak pedig álljon itt tantárgyanként néhány példa a Szent László Katolikus Középiskolából, amely mindössze az első 4-5 hét használatának eredménye.
Matematika: Pitagorasz-tétel
Kémia: kémcső tartó, periódusos rendszer
Történelem: második világháborús tankok, Titanic, ókori templomok, piramisok belső felépítésa
Földrajz: teljes fölgömb, a Föld belső szerkezete
Biológia: állati és növényi sejtek, kéz csontozata, DNS lánc, bogár, emberi szív
Művészettörténet: híres, 3D szkennelt szobrok
Ének-zene: furulya, Violin-kulcs
Testnevelés (igen, a tesi sem maradt ki!): sípok
Robotika: 3D szkenner alkatrészek
A tájékoztató zárásaként az igazgató elmondta, hogy mint középiskola mindig keresik az emberiség számára hasznos dolgokat. A 3D labor megnyitásával párhuzamosan jelentkeztek az E-Nable jótékonysági szervezetbe is önkéntesnek, hogy a kapacitásukat művégtagok nyomtatására is felajánlják. Kiderült, hogy nem is kell messzire menni, mert már a Szent Lászlóban akad olyan diák, aki számára hasznos lehet ez a fajta segítség.