A világ teherautó-forgalma napról napra nő, a járművek irdatlan távolságokat tesznek meg, alkatrészeik törvényszerűen kopnak, meghibásodnak, pótlásra van szükségük, ami nem mindig egyértelmű. A csere-alkatrész beszerzése sajnos sokáig eltarthat – esetleg nincs raktáron, hagyományos technikával hosszú ideig elhúzódhat a gyártás, és a minőség sem mindig jó.
A szállítás pont ezek az okok miatt ma már elképzelhetetlen 3D nyomtatás nélkül.
Az 1927-ben, Baden-Württemberg szövetségi tartományban alapított, német Stegmaier Csoport teherautók, kamionok gyártásával, szolgáltatásával foglalkozik. Szembesülve az említett problémákkal, elkezdték tanulmányozni a 3DP-t, és hamar rájöttek a technológiában rejlő potenciálra, hogy csere-alkatrészek additív gyártással történő előállítása a megoldás.
Evidencia, hogy minél rövidebb idő alatt, minél nagyobb távot tesz meg egy jármű, annál hamarabb jönnek a hibák. Az olajbetöltő szerkezet kupakjának a törése az egyik legáltalánosabb. A teherautó sok motorolajt veszít miatta, ami akadályozza a további útját.
A Stegmaier Csoport korábban csak a törött alkatrész újrarendelésével, és miután a rendelés megérkezett, helyettesítésével tudta megoldani a problémát. Mivel ez napokig, hetekig eltarthatott, és a minőség sem volt garantált, újragondolták a teendőket, és egyik leányvállalatuk beszerzett egy a célra rendszeresített 3D nyomtatót.
Prototípusokat, kisszériás végtermékeket és szerszámokat készítenek vele. A csere-alkatrészeket nagyon hamar kinyomtatják, és külön előny, hogy fémrészek például PA-6 polimerből készült printekkel helyettesíthetők. Ezek a műanyagok ugyan hőre lágyulnak, viszont lassan kopnak és strapabírók, tartósak. Ráadásul, ha egy alkatrész eltörik, hipp-hopp printelhető a cseredarab. Az eredeti gyártó alkatrészének modelljét adatbázisból töltik le, és közvetlenül ki is nyomtatják.
A 3DP komoly előnye még a raktározás leegyszerűsítése, minimalizálása. Nem kell tárolniuk nagyon ritkán, mondjuk, évente csak egyszer-kétszer szükséges alkatrészeket, mert ha pont kellenek, gyorsan kész a nyomat. Az ilyen alkatrészek ráadásul csak nagymennyiségben szerezhetik be, aztán évtizedekig porosodnak, elavulnak a raktárban.
Mindezzel a károsanyag-kibocsátás és a költségek is csökkennek.