Felhőkarcolók liftjein gyakran elképedünk, annyira döbbenetes látványt nyújtanak. Egyes hotelekben, bevásárlóközpontokban pedig érzékletesen stilizált, kellemes hangulatú felvonók repítenek a magasba. Mindezek ellenére a liftek alapformája lényegében a kezdetek óta nem változott: doboz-, esetleg hengeralakzatok.
A legnagyobb globális gyártó, a Schindler felvette a kapcsolatot az amszterdami hidat nyomtató, Ricardo Regazzoni printelt rozsdamentes acélszobrában és sok más izgalmas projektben érintett MX3D-vel. Az óriáscég művészibbé szeretné tenni felvonóit.
A 3D fémnyomtatás ugyan a lehetőségek határát súroló új technológia; technológia, mérnöki tervezés és művészetek fúziójában viszont semmi új nincs – vallja Oliver Simmonds (Schindler, Új technológiák részleg). A régi gépek sem csak optimalizálási céllal kivitelezett technikai tárgyak voltak, hanem esztétikai értékekkel is rendelkeztek.
Az additív gyártással szintlépés történt – nemcsak erősen optimalizált, hanem vizuálisan is tetszetős tárgyak hozhatók létre vele.
Az MX3D robotikus DED printerével „szoborként” alkotott liftkabin kinézetre nagyon egyedi. Az általában az oldalakon lévő lapos fémpanelek érdekes szerkezetté, levél nélküli ágak hálózatává állnak össze. A kivitelezés kizárólag additív gyártótechnológiával volt lehetséges.
A lehetőségek határaival történő, esztétikai célú kísérletezés mellett a tervezők az optimalizálásrtól sem feledkeztek meg. Úgynevezett topológia-optimalizálással dolgoztak – kíváncsiak voltak, hogy könnyebb és kevesebb anyagból lehetséges-e ugyanolyan jól működő szerkezetet alkotni, mintha hagyományos eljárásokat használnának.
Az MX3D abszolút szakértőnek számít az építő- és a hajóiparban használt nagyméretű szerkezetek optimalizálásában. A lényeg, hogy a printeket a lehető legszükségesebbekre redukálják. Az egyre hatékonyabban működő épületek tervezésekor megkerülhetetlenek a könnyebb és energiatakarékosabb felvonók – ráadásul nemcsak „zöldebbek”, hanem olcsóbbak is, üzemeltetésük és fenntartásuk kevesebbe kerül.
Arra viszont ne számítsunk, hogy máról holnapra ilyen liftekkel lesz teli minden nagyváros. A fémnyomtatás ugyan rengeteget fejlődött, de még mindig lassabb és drágább gyártótechnológiának számít.