A titánt vassal, alumíniummal stb. keverve, nagyon szilárd és csak kicsit sűrű ötvözetek dolgozhatók ki, amelyeket aztán változatos területeken használnak fel. A különleges fém nem meglepő módon népszerű 3D nyomtatóanyag is, egyre gyakrabban printelnek titánporból tárgyakat.
A légjármű-ipar az egyik leglátványosabb alkalmazási terület, oda dolgozik be az európai titánnyomtatás egyik főszereplője, a két nagy riválissal, az Airbusszal és a Boeinggel is együttműködő norvég-amerikai Norsk Titanium is.
Anyagaikon a repülőgépek szigorú elvárásainak megfelel szabadalmaztatott eljárásukkal, gyors plazma lerakódással (rapid plasma deposition, RPD) dolgoznak.
A cég a napokban készített alkatrészeket a Boeing 787 Dreamlinerhez, a Leonardo olasz repülőgépgyártó-konzorciumnak. A Leonardo a Norsk Titanium első visszatérő európai uniós partnere, és a Norsk részéről kifejezetten örülnek, hogy a cég beszállítói lehetnek.
„Ez a szállítás szignifikánsan jelzi a korábban titánlemezből készült, most nyomtatott alkatrészek számának növekedését. A mi küldetésünkben is fontos lépés. Küldetésünk lényege, hogy a titánkovácsolás légjármű-ipari alternatíváját kínáljuk” – nyilatkozta elégedetten az együttműködésről az ügyfél-programokat vezető Karl Fossum.
Az RPD technológiával kidolgozott Ti-6Al-4V előformákkal 40 százalékkal csökken a nyersanyag-igény. Ez a technika garantálja a cégnek a hihetetlenül pontos terveket, és közben a Boeing-repülőgépek szerkezeti elemeihez szükséges szigorú folyamatkontrollt is betartják.
A polimerrel szintén dolgozó Leonardo additív gyártótevékenységéről sajnos nem oszt meg túl sok információt, azt viszont lehet tudni róluk, hogy printelt fémalkatrészeiket intenzíven tesztelik.