A hajó- és a jachtipar pár éve még nagyon tudomást sem vett a 3D nyomtatásról, aztán új kompozitanyagoknak köszönhetően a technológia ezen a területen is megjelent. A beszédes nevű olasz Moi Composites startup nemrég fejezte be MAMBO (Motor Additive Manufacturing BOat) nevű szupercsónakját.
A bemutató a ma kezdődő és október 6-ig tartó 2020-as Genfi Csónak Shown lesz.
MAMBO, a következőgenerációs csónaktervezés és gyártás előfutára hőre keményedő kompozit rostanyagból készült. A 6,5 méter hosszú, 2,5 méter széles, közel 800 kilós motoros vízi jármű komoly navigációs rendszerrel rendelkezik, az utasok kényelmét fehér bőrülések és parafa padló garantálja.
Hagyományos eljárással lehetetlen lett volna ilyenre kialakítani. Digitálisan dolgozták ki, majd a cég szabadalmaztatott folyamatos rostgyártás (Continous Fiber Manufacturing, CFM) technológiájával, generatív algoritmusok által vezérelt robotok közreműködésével nyomtatták. A 3DP biztosította a tervezői szabadságot, az egyedi formát, a kiváló mechanikai jellemzőket.
A CFM erős, rendkívül tartós és egyben könnyű, problémamentesen méretezhető szerkezetek gyártását teszi lehetővé. A robotok, optimalizálva a kompozitot, hőre keményedő műgyantával impregnált rostokat printeltek.
A nyomatok mechanikailag hasonló teljesítményre képesek, mint a hagyományosabb üvegszálból, üveggyapotból készült termékek, viszont sem öntőformák, sem más megmunkálóeszközök nem kellenek hozzájuk. Így válik lehetővé, hogy a CFM technológiával ne csak prototípusokat, hanem hatékonyan és viszonylag olcsón egyedi vagy alacsony példányszámú termékeket gyártsanak.
A kivitelezésnél csúcstechnológiát és hagyományokat ötvöztek egybe; változatos profilú, automatizációra, kompozitanyagok fejlesztésére specializált cégek mellett hajóipari vállalatok is részt vettek benne.