HTML

Legyél Te is Szakértő!

Minden hírlevél feliratkozónknak egy 50 oldalas 3D nyomtatás kisokost és 3D Akadémia kedvezményt adunk ajándékba!

 

 

3D TECH WORSKHOPOK

Vegyél részt a 3D Akadémia képzésein és szerezz átfogó tudást a 3D technológiák jelenéről és jövőjéről!

3D nyomtatás, modellezés és szkennelés tanfolyamok a 3D Akadémián.

FRE3DEE a Facebookon

Öt vezető cipőgyártó használja a 3D nyomtatótechnológiát

ferenck 2020.03.27. 08:00

A SmarTech Publishing előrejelzése alapján a lábbelik nyomtatása 6,3 milliárd dolláros üzletté válik a következő tíz esztendőben. Ha az előrejelzés beigazolódik, az elsősorban a gördülékeny digitális gyártás megvalósulásába és a 3DP szakterületi alkalmazásába komoly összegeket fektető öt nagyvállalatnak (adidas, Nike, Under Armour, New Balance, Reebok) lesz köszönhető.

A területet, akárcsak a többi fejlett gyártótechnológiát, két trend határozza meg, a közeljövőben pedig még markánsabban fogja jellemezni: egyrészt termékek tömeges léptékű egyénire, személyesre szabása, másrészt a digitális tömegtermelés.

3dnyomtatas_ausztria.jpg

Az adidas a nagy cipőgyártók közül (eddig) ugyan utolsóként kezdett el foglalkozni 3D nyomtatással (Futurecraft 4D projekt), viszont a német multi tette a legfontosabb lépéseket az additív gyártás tömegtermeléssé válásáért, több mint 100 ezer cipőt készítettek a technológiával. Partnerük, a Carbon digitális fényszintézis módszerével és printereivel évi 1 millió cipőt is képesek legyártani. Első printelt darabjaik 300 dollár körül voltak (de így is gyorsan elfogytak), az árak azóta esnek, az új modellek (AlphaEdge, Y-3 Runner) pedig a 3DP életképességét bizonyítják.

Az SDM (solid deposit modelling) technológiával dolgozó, az EOS-szal és a Prodways-szel együttműködő Nike az elsők között fedezte fel a 3D nyomtatásban rejlő lehetőségeket, focicsukáktól kezdve más darabokig, többször használták, például biometrikus adatokon alapuló, egyedi tervezésű talpakhoz. A Nike Flyprint a cég első printelt és elkészítését tekintve, igen időigényes cipő-felsőrésze, nyomtatott textíliák cipőipari alkalmazása.

A termékeit szintén biometrikus adatokra alapozva, generatív tervezéssel megálmodó bostoni New Balance az úttörők közé tartozik, régóta használja a 3DP-t, már 2016-ban a 3D Systemsszel dolgoztak együtt, talpakat alakítottak ki közösen. Az elsőként kereskedelmi forgalomba került nyomtatott sneakert szintén ők jegyzik. Közben technológiájukat jelentős részben automatizálták, néhány éve pedig a Formlabs-szal működnek együtt, a cég SLA rendszereit és új anyagait használják. (A Formlabs hazai forgalmazója a FreeDee.)

Az EOS-szal együttműködő Under Armour 2016 óta alkalmazza az SLS technológiát, tervezéshez pedig Autodesk-szoftvereket. UA Architech volt az első printelt sorozatuk (2016), a 2017-es UA Futurist a cég máig legdrágább, 300 dolláros lábbelije. Jelenleg több mint 2 ezer darabos szériákban gyártják.

A szintén generatív tervezéssel dolgozó Reebok a BASF poliuretán anyagát használva, robotkarral és speciális folyékony húzótechnikával (pneumatikus extrudálással) készíti darabjait Rhode Island-i Liquid Factory-jában. 180 dolláros Floatride futócipőjük egyik meglévő termékük és és a Lquid Factory, a „folyékony gyár” kombinációja, egyes részeket közvetlenül a cipőkre nyomtattak.  

Címkék: cipő alkalmazások Reebok Nike Adidas

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://freedee.blog.hu/api/trackback/id/tr715507890

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása