Az Ipar 4.0-ra történő felkészüléshez a hagyományos gyártási megközelítéseket alapjaiban átíró attitűd szükséges; az oktatásnak ebbe az irányba kell elmozdulnia.
Az egyetemek és a képzési programok ezt az új hozzáállást hivatottak elterjeszteni, hogy a diákok megszabaduljanak a beléjük rögzült gyártási sémáktól. Szerencsére, a 3DP megjelent az oktatási programokban, és a felkészültség magától értetődően sokat segít hallgatóknak, hogy betölthessék a 3D nyomtatóipar által a következő 10 évben generált többmillió állást.
Személyre szabás és tömeges méretű személyre szabás szintén az új megközelítés szerves részei. A fogyasztói egészségügyi szektorra gyakorolt hatásuk már ma is teljesen egyértelmű, gondoljunk csak néhány nyomtatott lábbeli sikerére.
Az autó- és gépjármű-iparban ugyanez a helyzet, a szektor az utóbbi 100 év legnagyobb változásán megy át, a belső meghajtású motorokat előbb-utóbb elektromos autók helyettesítik. A járművek növekvő népszerűségével a gyártók a fém- és a műanyagnyomtatás előnyeit egyaránt kiaknázzák. A Volkswagen például bejelentette, hogy 2028-ig 22 millió elektromos járművet fog gyártani, és ambícióival természetesen nincs egyedül.
Ha az autó- és gépjárműipar által évente gyártott alkatrészek számát és a 3D nyomtatás által biztosított gyorsprototípus-készítési, illetve gyártópotenciált összeadjuk, egyértelmű, hogy a korábban kivitelezhetetlen részek előállításával, az elektromos, sőt, az önvezető járművek is új szintre lépnek.
A digitális adattovábbításon alapuló lokális termékelőállítás egyelőre nem győzött meg mindenkit, és nem is terjedt el tömeges mértékben. A gyártóknak értelemszerűen alaposan ki kell értékelniük, hogy az adott tevékenységre az ellátási lánc melyik pozíciója a leghatékonyabb – a végfelhasználóhoz vagy a forráshoz legyen közel?
A számítástudományhoz hasonlóan, a 3D nyomtatásban is egyre nyilvánvalóbbá válik a hardver működését meghatározó szoftver-ökoszisztémák jelentősége. A programok és az adatkezelés fejlődése gördülékenyebb rendszermenedzsmentet, azon keresztül pedig jobb minőségű nyomatokat eredményez. Cégek új alkalmazásfejlesztői felületein partnerek és fogyasztók is közreműködnek egyénire szabott termékek elkészítésében.
Mindezek mellett, a gyártóknak módjukban áll biometrikus adatok tömeges személyre szabása, amellyel további lehetőségek nyílnak meg: részek teljes ellátási láncon keresztül történő nyomon követése, hatékonyabb virtuális raktár- és cserealkatrész-menedzsment stb.
Az elosztott gyártással a 3DP még közelebb kerül a végfelhasználóhoz.