A tömegtermelés és a futószalag a tegnap gyártómódszerei – kimerítették bolygónk erőforrásait, a tervezési lehetőségeket pedig mind a forma, mind az anyag tekintetében korlátozták. A korlátok új megoldások, például a biomimikri, az élővilág által inspirált technológiák, köztük a gyártási paradigmát átíró 3D nyomtatás és a parametrikus szimuláció alkalmazására ösztönöznek.
Az ezekkel az eljárásokkal készült tárgyak (a posztindusztriális világnak/valóságnak jobban megfelelve, részben arra reflektálva) növekedése természetes folyamatokat utánoz, előállításukhoz természetes anyagokat használnak.
Mohammad Jawad, a Virginia Commonwealth Egyetem diákja, Neri Oxman által inspirálva, bioanyagokon alapuló tárgyak generatív tervezésével foglalkozik. A természetet és az ember által teremtett környezetet a „kettősség és az egység” paradoxonjaként, egymás kiegészítőiként látja, a 3D nyomtatás pedig katalizátor szerepet játszik: összekapcsolja a kettőt. Jawad megkérdőjelezi az ipari forradalom örökségét (és az ellátási lánc működésének alapját), mely szerint a részek egyetlen anyagból állnak, és előre meghatározott funkciókat töltenek be.
A tervezés az élővilághoz hasonlóan folyamatosan fejlődik, a generatív tervezésben különféle digitális paraméterek utánozzák a természetet. Például a Python vagy Grasshopper szoftverrel növelhető az organikus formák komplexitása, és ezek a formák fizikailag csak additív technológiákkal, rétegről rétegre haladva valósíthatók meg. Mint a természetben: lassan, lépésről lépésre haladva.
A természetes anyagok és a 3D nyomtatás egybeintegrálása, a hibrid folyamat a posztindusztriális világ tipikus tárgyalkotása – állítja Jawad, majd állítását példákkal, művészeti stúdiók munkáival szemlélteti.
Az Emerging Objects nagyméretű komponenseket és épületszerkezeteket tervez, az egyik nyomtatóanyagához a San Franciscoi öböl óceánvizének sóját használták. Markus Kayser Napszinterezője a homokot napenergiával üveggé olvasztó különleges 3D nyomtató. Az MIT Neri Oxman vezette Közvetített Anyag Csoportjának Selyempavilonját selyemhernyók inspirálták. Az állatokat szenzorokkal szerelték fel, hogy szövés közben tanulmányozni tudják a viselkedésüket.
Jawad munkája két folyamatot, a kristályosodást és a 3D nyomtatást kombinálja össze. Az additív megoldással integrált természetes 3D technikával új gyártási lehetőségek nyílnak meg – állítja.
Saját példája: katari kristályból készült Sivatagi rózsáját generatív tervezéssel és 3D nyomtatással kivitelezte.