Nicole Hole, wellingtoni ipari tervező bemutatta többanyagos (multi-material) 3D, illetve az idő dimenziót programozható anyagtulajdonságokkal a technológiába „becsempésző” 4D nyomtatással készült futurisztikus Hydrophytes – vízinövények – sorozatát. A növények sűrített levegővel felfújva aktiválódnak, és alakulnak át dinamikus organizmusokká.
Hole célja a mozgás megtervezésének és koreográfiájának 4D nyomtatással történő kiaknázása.
A természet mindig inspirálta, tervezői és esztétikai ötleteket adott neki – mondja az alkotó. A mostani projekthez a tengeri életet és a botanikát tanulmányozta behatóan. Lenyűgözték a különleges lények, például a korallok, és a saját munkáiban is hasonlókat akart.
A tesztprintek korai szakaszában rájött, hogy mivel a törékeny részek jobban reagálnak rá, az anyag simább és organikusabb a vízben. Felfedezte, hogy az Új-zélandi Nemzeti Akvárium egyes növényei újratervezhetők, majd eldöntötte: a jövőre összpontosító kiállítást rendez, a látogatókkal interakciókat folytató mozgó modellekkel.
Így született meg a Hydrophytes ötlete.
A Rhinot és a Grashoppert a ZBrush-sal kombinálva dolgozta ki a felületek textúráját és a belső szerkezeteket. Mindegyik szobrot UV-fénnyel kezelt anyagokból, egy darabban nyomtatta.
A Stratasys digitális anyagokként ismert, szilárd és rugalmas műgyanta összekeverésére lehetőséget adó PolyJet technológiáját használta. Zárt kamrák biztosították, hogy a szobrok 4D nyomtatással külön-külön aktiválódjanak. Sokoldalú, többfunkciós és változó, életszerű viselkedésük miatt különleges mozgásokra képesek.
A szobrokat magába foglaló zselészerű segédanyagot négyórás nehéz folyamat eredményeként távolították el. Megtisztításuk után vízbe tették őket, és LED projektorral „személyiségeiket”, valamint a tudatosság érzetét kihangsúlyozó egyedi megvilágítást kaptak.
A számítógéppel generált tárgyak (CGO) a formateremtés hatékonyságában a digitális világ rugalmasságát, a tárgy-környezet interakcióban pedig a fizikai valóság előnyeit használják ki. A kontrollált terv és a nem kontrollált természetes interakciók közötti egyensúly eredményei a tárgyak magukkal ragadó organikus megnyilvánulásai.
„Valósidőben reagálnak külső erőkre, például a gravitációra, vízáramlatokra, a víz gyűrűzésére, és a valóságban lépnek interakcióba emberekkel vagy más 3D nyomatokkal. Ember által készített kompozitanyagaik élő organizmusokhoz összetéveszthetően hasonlóan viselkednek” – magyarázza Hole.
Ha a szobrokba szenzorokat ágyaznak, az okos anyagokkal történő nyomtatás múzeumok, témaparkok és a filmipar számára is vonzóvá teheti a technológiát.