Úgy tűnik, mérföldkőhöz érkezett a 3D nyomtatás.
A világmárkák közül az Adidas közismerten a 3DP egyik élharcosa. Először 2015-ben nyilatkozták, hogy tervezik a technológia használatát, szabadalmaztattak is megoldásokat. Tornacipőik prototípusait újrahasznosított óceánhulladékból printelték, majd limitált példányban nyomtattak is egyedi darabokat.
Legismertebb projektjük a 2017 tavaszán bejelentett együttműködés az újításairól, különleges gépeiről ismert Carbonnal, amelynek keretében kiváló minőségű futócipőket kezdtek el gyártani. Ellentétben a korábbi printelt lábbelikkel, a beszédes nevű Futurecraft 4D sokkal szélesebb vevőközönséget céloz meg, és a 4D ezúttal nem a napokban felfedezett negyedik térbeli dimenzióra, hanem, mint a 3DP-ben általában, az időre vonatkozik.
A cég bejelentését követően végre azt is tudjuk, hogy pénteken, január 18-án New Yorkban megkezdik a Carbon-csapat tagjai által rendezvényeken már viselt futurisztikus darab értékesítését. A marketingben olyan kereskedőkonzorciumok vesznek részt, mint például a KITH, a Packer és az SNS.
A „végleges futócipő mindenkinek” szlogennel reklámozott 300 dolláros termék 17 év kutatásfejlesztés gyümölcse. A cipő talpa készült 3D nyomtatással, minden talp 20 ezer merevítőt tartalmaz, a 4D – az idő – pedig költőien fogalmazva a talpaknak a cipő viselőjéhez való alkalmazásában, és az adott pillanat elvárásainak megfelelő finomhangolásában valósul meg.
A saroknál tompítóhatásra és mindenféle hatás ellenőrzésére használhatjuk ki a rácsos geometria előnyeit. Ez a geometria segíti a sarkak és a lábujjak mozgását, míg a lábfej elülső részét úgy alakították ki, hogy jobban fussunk. A nyílt szerkezet szellősebbé teszi a lábbelit, amivel szintén javul a teljesítmény.
Az új cipővel az Adidas sem azt akarta elérni, hogy viselői képességeik szerint futhassanak.
A Futurecraft 4D nem valósulhatott volna meg a Carbon digitális fényszintézisen (DLS) alapuló nyomtatórendszere nélkül. A DLS fényt és oxigént áteresztő optikáival hoz létre 3D tárgyakat, amelyek óhajtott tulajdonságait hőeljárásokkal érik el. Ezeket a tulajdonságokat használják fel a viselő szükségletei szerint kialakított talphoz.
A 3D nyomtatással a jövőben még inkább személyre szabott cipők várhatók, az Adidas pedig beírta magát a technológia történelmébe.