Robotika és 3D nyomtatás, 3D nyomtatás és játékok, robotika és játékok (mármint fizikai és nem videó), és persze robotika, 3D nyomtatás és játékok egyre több szállal kapcsolódnak egymáshoz. Játékokat mindig használtak az oktatásban, robotokat és 3D nyomtatótechnológiákat nem túl régóta, a jelen trendjei viszont azt vetítik előre, hogy hamarosan mindkét csúcstechnológia meghatározó szerepet fog játszani mindenféle oktatási intézményben, játékokkal történő összekapcsolásuk pedig elég egyértelmű megoldás. Ezeket az ígéretes tendenciákat jól szemlélteti a FreeDee törekvése is, hogy minden hazai iskolában meghonosítsa a 3D nyomtatást.
Ugyanezt a trendet, csúcstechnológiák minél markánsabb oktatási felhasználását példázza az idahoi Slant Robotics robotikai cég Kickstarter-kampánya is: legújabb játékukat, egy nyomtatott Arduino robotot szeretnék a műszaki pályákat megalapozó STEM (tudomány, technológia, mérnöki diszciplínák, matematika) tanításában meghonosítani. A szórakoztató külsejű – és teljes egészében nyílt forrású – LittleBotot kifejezetten arra találták ki, hogy gyerekek programozni, robotot építeni tanuljanak vele, valamint a bennük szunnyadó mérnöki képességeket is a gépecske segítségével, az örök Homo ludenst felélesztve pallérozzák.
A tanulás általában úgy a leghatékonyabb, ha az ismereteket aktív részvétellel sajátítjuk el. 3D nyomtatásra, robotikára ez külön érvényes, csakhogy sok oktatási intézmény technológiai felszereltsége – főként anyagi okok miatt – nem teszi lehetővé. A Slant Robotics „gyerekbarát” botja változást hozhat, mert a mosolygós gépecske akár potom 5 dollárért beszerezhető a Kickstarteren keresztül.
LittleBot kocka-alakú nyomtatott testből, a tanulás szempontjából előnyös egyszerű elektronikából, ultrahangos szenzorokból, kettős vezérlésű motorokból és kerekekből áll, míg az áramkör Arduinón alapul. Szétszedhető, átalakítható, újból összeszerelhető, részletesen tanulmányozható, személyre szabható, és ami mindennél fontosabb: könnyen megtanulhatók vele az elektronika, a programozás, a 3D tervezés és nyomtatás alapjai.
„Minden feltalálónak van egy gyerekkori története arról, hogy elrontotta a szülők porszívóját vagy a saját játékait, mert ki akarta találni, hogyan működnek. Olyan robotjátékot próbáltunk létrehozni, amely nemcsak szétszedhető és így megismerhető a működése, hanem a gyerekeket felfedezésre is ösztönzi. Így járulhat hozzá az új mérnök és tudósgeneráció megteremtéséhez” – hangsúlyozza a cég a Kickstarteren.
A távirányított és autonóm módban egyaránt működő robot többek között táncolásra, akadályelkerülésre, falkövetésre, takarításra és más robotokkal való bunyózásra is programozható. A távirányítás androidos okostelefonos appal történik, autonóm módban két látásérzékelőjével funkcionál. Különféle „gyerekbarát” programozó- és tervezőplatformokkal, például a 3D design TinkerCAD-del is használható. Utóbbival nyomtatható kiegészítőket, extrarészeket alkothatunk a robothoz.
Az Arduino és az áramkör szintén bővíthető, újabb szervomotorok és szenzorok adhatók hozzá. Bluetoothon keresztül más okos eszközökhöz kapcsolható és appok is írhatók rá.