A 3D nyomtatás egyik legígéretesebb és leglátványosabb, élénk médiafigyelemmel kísért ipari alkalmazása a repülőgép-gyártás.
A terület egyik főszereplője, Boeing 777-es utasszállító gépéhez tavaly gyártatott óriásméretű speciális eszközöket. A Lotus Forma-1 csapatával közösen dolgozott ki új csúcsmódszert szénszálak printelésére. Tervezett CST-100 Starliner űrhajójához szintén alkalmazzák majd a technológiát.
Most pedig kívánság szerinti alkatrészek printelésére alkalmas rendszert szabadalmaztatott. A cég és ügyfelei a rendszert használva rendelhetnek meg a 3DP technológiának köszönhetően gyorsabban és a megszokottnál alacsonyabb áron elkészülő alkatrészeket, alkatrész-cseréket. A rendszer a kliensek számára hozzáférhető tervrajzokat is tartalmaz virtuális könyvtárában, ráadásul nagyban hozzájárulhat a 3DP repülőgép-ipari szabványosításához.
Repülőgépek (természetesen Boeingek is) időnként cserére szoruló nagyon sok különféle részt és szerkezetet tartalmaznak. Mindegyik rész egyedi, tervüket a Szövetségi Repülési Hivatalnak (FAA) kell anyagtulajdonsági, formai, különleges biztonsági és más speciális szempontok alapján jóváhagynia. Mindezeket figyelembe véve, a részek cseréje nehézkes és időigényes folyamat.
A 2013-ban az amerikai szabadalmi hivatalnak beadott és az oltalmat nemrég elnyert rendszer pontosan ezen az ügyfeleknek is pluszproblémákat okozó állapoton változtat. Raktárban persze tárolhatnak tartalék-alkatrészeket, de az is rengeteg pluszköltséggel jár.
Itt jön képbe és került a virtuális könyvtárba a hatékony problémamegoldó 3D nyomtatás. A könyvtárban tervrajzok mellett technikai információk adatbázisa, részek kezelésére és printelésére vonatkozó tervek is találhatók. Az ügyfelek a szükséges printerhez is hozzáférhetnek. Nem kell többé drága raktárakat fenntartaniuk, leegyszerűsödik a repülőgépek szakszerű karbantartása.
Valószínűsíthető, hogy a Boeing példáját nagyobb és kisebb gyártók egyaránt követni fogják.
A verseny egyébként is fokozódik, a speciális technológiával dolgozó norvég Norsk Titanium a legnagyobb rivális Airbusnak ugyanis a napokban szállítja le a cég plattsburghi (New York állam) üzemében printelt első alkatrészeket. Viszont olyan hírek is napvilágot láttak, hogy a Norsk Titanium szerződést kötött a Boeinggel a 787-es repülőgép alkatrészeivel kapcsolatban. A New York állam által 125 millió dollárral támogatott – és ahogy a neve elárulja, fémek közül elsősorban titánnal foglalkozó – cég 19 MERKE IV RPD 3D printrendszerrel kívánja év végéig bővíteni gyártókapacitását.
Brit kutatók FAST Forge projektje a titán újfajta feldolgozására irányul, és ha sikerrel járnak, a pehelykönnyű, de egyelőre nagyon költséges fém sokkal olcsóbban és nagyobb mennyiségben állhat a gyártók rendelkezésére. Eleve céljuk, hogy felgyorsítsák a nyomtatott anyag használatát a repülőgépiparban.
A világ legnagyobb titánnyomtatóján dolgozó dél-afrikai Aeroswift is begyorsíthatja a folyamatokat. Nem véletlen, hogy az Airbus régóta figyeli.
Természetesen a Boeing is.