A Stratasys új New Ancient képzőművészeti és designgyűjteményének fontos része Neri Oxman Vecsernye című 15 halotti maszkja. A maszkokat a november 24-én újranyitó London Design Múzeumban mutatják be, a kiállítás április 23-ig tart.
A 3D nyomtatás kreatív alkalmazásainak egyik élharcosa, a technológiával és anyagokkal folyamatosan kísérletező, az MIT Médialabor Közvetített Anyag Csoportját vezető izraeli-amerikai Oxman idén már alkotott maszkot Björk virtuálisvalóság-kiállítására és az énekesnő VR-fellépéseire. A téma azóta is foglalkoztatja.
A letűnt civilizációk kézműves mesterségét és a fejlett információtechnológiát közös nevezőre hozó, a design posztmodern és posztmodern utáni világunkban betöltött szerepét újragondoló 15 maszk három csoportból áll: Múlt, Jelen és Jövő.
„Az egyetlen anyagból, például viaszból vagy gipszből készült halotti maszkokkal eredetileg személyek arcát örökítették meg, hogy az elhunyt tovább éljen az emlékezetben” – magyarázza a kulturális örökség mellett a kulturális és biológiai élet folyamatosságán is merengő Oxman.
Hagyományos technikák helyett ezek a munkák is adatvezérelt folyamatokon alapulnak, csapatával az összegyűjtött információból generálta a maszkok 3D modelljét, majd következett a nagyfelbontású nyomtatás a Stratasys Object500 Connex3 gépein. Az alkotó szerint printelt maszkjai a halotti álarc mélyebb jelentése mellett jövőbeli használatukról, a hagyomány felélesztéséről szóló reflexió is.
A Múlt sorozat a történelmi eredet, az élet „halál lencséjén keresztüli” tanulmányozása. Az öt anyag és a színek hagyományos maszkok világát, hangulatát idézik fel, utánozzák. A Jelen áttetsző, kicsit görbe, kupolaszerű szerkezetei az élet és a halál, múlt és jövő átmeneteiről szólnak. A Jövő maszkokba dolgozott élő mikroorganizmusaival az újjászületést igyekszik megjeleníteni.