Nyomtattak már hajómodelleket, játékhajókat, de a 3DP-ről valahogy mégsem asszociálunk hajókra, és az eddigi tapasztalatok alapján lényegében ismeretlen alkalmazási területről van szó. Pedig a hajógyártók érdeklődnek a technológia iránt…
Múlt héten például a holland Hajózás és Hajóépítés Nemzeti Intézete foglalkozott a szakterület következő 30 évével, tervet is dolgoztak ki rá, és arra a következtetésre jutottak, hogy a 3D nyomtatás feje tetejére állíthatja az egész iparágat.
„Nagyon gyorsan halad a 3DP, a digitalizáció és a robotizáció összekombinálása. Más szektorok hamar felkarolták a technológiákat, és arra számítok, hogy a hajózási iparban is megjelennek a trendformálók, és teljesen át is alakítják azt” – nyilatkozta Geert Schouten, a terv egyik kidolgozója és az iparágnak új szoftvert fejlesztő Shipbuilder igazgatója.
Azt is elmondta, hogy a hajózásban erősen ragaszkodnak a hagyományos rendszerekhez, és azért sem tartanak különösebben a 3DP hatásaitól, mert nem létezik egész hajók printelésére alkalmas gép.
Schouten nem ért egyet velük, és szerinte az első digitális hajóépítők sokkal hamarabb meghódítják a tengerek világát, mint gondolná bárki is. Párhuzamos példaként a repülőgép- és az autógyártást említette.
A 3DP azonban a hajógyártásban sem teljesen ismeretlen – a HanseYacht 20 méteres 3D printert fejlesztett, amellyel 2016-ban sikeresen kinyomtatták egy jacht „derekát.”
Az innováció egyelőre minimális, össze sem hasonlítható a másik két területtel, de csak idő kérdése, hogy mikor indul be.