HTML

Legyél Te is Szakértő!

Minden hírlevél feliratkozónknak egy 50 oldalas 3D nyomtatás kisokost és 3D Akadémia kedvezményt adunk ajándékba!

 

 

3D TECH WORSKHOPOK

Vegyél részt a 3D Akadémia képzésein és szerezz átfogó tudást a 3D technológiák jelenéről és jövőjéről!

3D nyomtatás, modellezés és szkennelés tanfolyamok a 3D Akadémián.

FRE3DEE a Facebookon

Nyílt forrású bicikli 3D nyomtatással

ferenck 2015.10.06. 08:30

Két ipari formatervezést tanuló amszterdami egyetemista az első „csináld magad”, nyomtatott – és természetesen nyílt forrású – kerékpáron dolgozik. Az OBI-t (Open Bike) a Bike Projekt részeként fejlesztik. A fejlesztésnél a maker közösség összes alapelvét igyekeznek érvényesíteni: nyílt forráskód, 3DP, bárki személyre szabhatja, elkészítheti saját változatát. Mindezt mindössze 400 euró körüli összegért, azaz olcsóbban, mintha új biciklit vennénk.

obi.jpg

Az OBI azért is egyedi, mert valóban moduláris lesz, tehát az összes része drága speciális szerszámok és komolyabb szakismeretek nélkül eltávolítható és kicserélhető. A két fejlesztő, Stef de Groot és Paul De Medeiros azt ígéri, hogy mihelyst kész az első működő darab, a közzéteszik tervrajzokat, amelyeket tetszés szerint használhatunk, módosíthatunk rajtuk. Egy Autodesk-interjúban elmondták: hamarosan befejezik és tesztelik az első prototípust.

Az ötlet onnan jött, hogy mindketten sok fantáziát látnak a 3D nyomtatásban, és ki akarták tágítani a technológia alkalmazási körét. Mivel Amszterdamban, a kerékpárok városában élnek, az irány sem meglepő. Bizakodnak, hogy a nyomtatott darab megváltoztatja a bicikliről, a járművel folytatott interakciókról kialakult képet.

obi2.jpg

A végső változat előtt terveznek még egy komoly iterációt. Számításaik szerint valamikor 2016-ban jelenhetnek meg Amszterdam utcáin az első nyomtatott kerékpárok.

Címkék: csináld magad kerékpár open source

11 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://freedee.blog.hu/api/trackback/id/tr167893842

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hobbitroll 2015.10.07. 09:54:16

"Mindezt mindössze 400 euró körüli összegért, azaz olcsóbban, mintha új biciklit vennénk"

Maaaargit, noooormáááális?!
A tudomány jelenlegi állása szerint 400€ = ~120.000HUF (300HUF/€-val számolva), ennyiből egész jó bringát lehet venni (még újat is).

gj2k 2015.10.07. 10:17:16

Úgy látom, macskakövön különösen kényelmes lesz. . . :D

Borzasztó Károly 2015.10.07. 10:35:32

@hobbitroll: ahol az Aldiban 990€-s biciklit is árulnak, ott érdekes lehet a 400€-s.

Alick 2015.10.07. 10:40:59

Lassan el kéne azon is gondolkodni, hogy a 3D-s nyomtatványok elhasználódás utáni újrafeldolgozása hogyan lehetne még gazdaságosabb...

Alick 2015.10.07. 10:42:52

@Wilhelm_Tell: tartok tőle, hogy tartósságban és minőségben nem fele lesz a 990 Euro-s gépnek... több értelme lenne bringás kiegészítők nyomtatásának.

szvsz 2015.10.07. 10:44:27

Khmmm, laikus vagyok -csaxolok-, de:
400 Eur ~= 120 eFt. Ennyiért nem 5Z@r bringát lehet venni, felszerelve, garanciával.
A 400 Eur mellé nem árt egy 3D nyomtató sem. Az nem 400 Eur lesz.
Ha minden megvan, akkor még jöhetnek a nem nyomtatható alkatrészek, gumik, bowdenek, stb. Bár ahogy elnézem, a proto képen ilyen úri huncutságok nem is szerepelnek. Oldja meg mindenki maga :D

tyberius 2015.10.07. 11:34:45

A 3D nyomtatásban én is látok fantáziát. És a srácoknak vannak jó ötleteik. Ugyanakkor tapasztalataim alapján mély bizalmatlansággal nézek mindenféle műanyag kerékpáralkatrészre, legyen az pedál, fékkar, váltóalkatrész vagy (horribile dictu) váz, villa. Még ha bírják is a terhelést valahogy, hamarabb tönkremennek, mint egy fémből készült kerékpáralkatrész. Persze, lehet újat nyomtatni abból, ami eltörik. Viszont a kerékpár tipikusan az az eszköz, amivel kapcsolatban alapvető elvárás, hogy ne törjön el rajta semmi, mert csúnya nagyot lehet esni, ha valami nem úgy mozdul, ahogy mozdulnia kell (lásd még bustedcarbon.com).

A szíjhajtás meg képen jól néz ki, a valóságban viszont nem véletlenül nem terjedt el, ugyanis jóval kevésbé energiahatékony, mint a lánchajtás.

Úgyhogy én azt hiszem, egyelőre megmaradok a túlnyomórészt fémből készült kerékpáromnál, amit 4 éve, 400 euró körüli áron vettem, és még mindig nagyrészt eredeti alkatrészekkel működik.

Kopi3.14 2015.10.07. 11:52:07

Ahogy elnézem megint egy projekt, ahol nem sikerült rendesen végiggondolni az alkalmazott gyártástechnológia lehetőségeit. Így pedig egy messze nem optimális szerkezetet sikerült tervezni.

igazi hős 2015.10.07. 12:15:19

Hááát... A váz még oké, nem versenygép, nem terepre kell, sima városi bringának nem kell masszívnak lennie, minden bizonnyal egy Ikeán edződött családapa simán összerakja. De a kerekeket hogy gondolták? Kapsz 2 agyat, 2 felnit és 72 küllőt, aztán hajrá? Vagy vegyél 2 kereket még egy százasért?
A másik kérdés, hogy újrahasználható/újrahasznosítható vagy legalább lebomló az a cucc, amiből készítik? Az én bringám váza 20 éves és 95%-ban újrahasznosítható, mivel sima acél. Egy alu váz, kicsit rosszabb, de még mindig elég jó statisztikával dicsekedhet.

Borzasztó Károly 2015.10.07. 14:17:54

@Alick: igazad van, ez afféle fából vaskarika :)

Borzasztó Károly 2015.10.07. 14:22:36

@igazi hős: azért még nem áll szándékodban újrahasznosítani a bringád, ha már kibírt 20 évet? :)
süti beállítások módosítása