A 3D nyomtatás rengeteg területen és módon használható, előnyeit most kezdik teljesen érteni az üzleti világban, hobbisták köreiben és az oktatási intézményekben. Könnyebbé tette a prototípuskészítést, házhoz viszi a gyártást, új találmányokkal kecsegtet. A legnagyobb hatással azonban az oktatásra lehet, és főként az oktatáson keresztül változtathatja meg a világot. Egyelőre lassan terjed az iskolákban, ami elsősorban a területi döntéshozók ismerethiányával és a gépek árával magyarázható. A technológia ugyan már az 1980-as évek óta létezik, valójában viszont csak az utóbbi öt-hat esztendőben lépett ki a kutatóműhelyek, laborok, avantgarde alkotók zárt világából. Mostanra jut el odáig, hogy az oktatásban is nélkülözhetetlen lesz.
Közismert tény: minél fiatalabb valaki, annál nyitottabb új ötletek és módszerek iránt, könnyebben befogad és elsajátít ismeretlen nyelveket vagy technológiákat. Ezért válhatnak az általános és középiskolák a 3D nyomtatás nagy áttörésének terepévé, amihez persze be kellene vezetni a technológián alapuló tantervet is. Viszont az is tény, hogy az iskolák nagy részében ugyanúgy történik a tudásátadás, mint a korábbi generációknál. Új technológiák megjelenése általában félelmet kelt, elbizonytalanít, az oktatói kar többsége kevésbé nyitott a 3D nyomtatásra, robotikára és a világot átalakító többi eszközre.
Egy ilyen tantervben helye lenne a legtöbb tantárgynak: nyomtatott függvényekkel, diagramokkal és modellekkel jobban érthető és szórakoztatóbb a matek. Három dimenzióban sokkal látványosabb a földrajz, könnyebben érzékeljük például egy hegy méretét. A történelemoktatás még többet profitálhat: printelt relikviákkal, letűnt korok emlékeinek megérintésével közelebb kerül a diákhoz az adott kor, jobban átéli, bele tudja helyezni magát. Száraz eseményfolyam helyett személyes élménnyé válik a história. Rajz és más képzőművészetek tanításában szintén nagyon fontos eszköz lehet a 3DP: növeli a kreativitást, térbeli gondolkodásra okít, rávezet a tárgyalkotásra, az internet jóvoltából a diákok az egész világgal megoszthatják munkáikat, nyitottak lesznek az utóbbi idők új művészeti ágai felé.
Mindezek mellett és mindezeken túl, a 3D nyomtatás nemcsak egyes tantárgyak oktatásában, hanem általános tanítási eszközként is használható, amelyhez speciális tantervet kellene kidolgozni. Vállalatok, szervezetek már dolgoznak rajtuk, kérdés, mikor fogadják el ezeket, illetve, hogy az általában kis költségvetéssel dolgozó oktatási intézményeknek milyen anyagi lehetőségeik lesznek.