A Gartner évente közzétett Hype Cycle-ja az információtechnológiai kutató- és tanácsadócég válogatott területek közeljövőjét bemutató grafikonja. Mindegyik relatíve új technológia szélesebb körű megítélése, a körülötte lévő hype függvényszerű. Az alapkoncepció szerint a területek többfázisú fejlődésen mennek keresztül feltalálásuktól a kiforrottságig: innováció/kezdet, túlzott elvárások csúcspontja (széleskörű megismerés, „agyonpromótálás”), csalódási hullám (a túlzott hype-ot törvényszerűen követő félreértések, kiábrándulás), emelkedés (a technológia értő felhasználók jóvoltából visszanyeri kezdeti „jó hírét”) és végül a produktivitás platformja (kiforrottság, széleskörű hasznosulás).
Egyes területek hamar, mások sokkal lassabban végigjárják a teljes utat, megint mások teljesen eltűnnek közben.
Az idei Hype Cycle alapján a 3D nyomtatás két részre osztható: a fogyasztói 3D printing most lépett az illúzióvesztés fázisába, míg a vállalati 3D printing a negyedik stádiumnál tart, és hamarosan kiforrott technológiaként beszélhetünk róla.